söndagsliv

Igår var verkligen en såndär dagen efter kvällen före. Fantastisk mat och härligt sällskap hos goda vänner, med goda viner – det sänkte mig totalt igår. Skyller på att löpturen före middagen gjorde mig extra känslig. Jag tycker genuint illa om att vara dagen efter men ibland måste man få njuta av mat och vin i kombination. Ska bara komma ihåg att jag tål ungefär 2 glas vin till nästa gång …

Jag rörde mig alltså inte ur fläcken igår men idag blir det ändring på det! Löptur med Anna på programmet och ikväll ska jag få hemlagad pizza av pojkarna. Imorgon ska jag till Vasa och informera om Sprout så plötsligt blev det en del jobb idag också.

Höll på att glömma – en kvarts styrketräning ska också klämmas in. Det blir inga problem, har jag intalat mig.

långjäst pizzadeg

8 comments

      1. Inte mycket tidigare, tyvärr 😦 Slutar jobbet 15.15 i Vörå (40 km från Vasa). Kan möjligtvis sluta lite tidigare, men inte tidigare än 15… :/

  1. Vill du dela med dig av receptet till långjäst pizzadeg? Behöver verkligen ett recept på god pizzabotten!

    1. Självklart – här kommer den:

      Till 4 stora runda pizzor:
      8 g jäst (japp!)
      4 dl kallt vatten
      2 tsk salt
      2 tsk socker
      2 msk olivolja
      600 g vetemjöl/durumvete

      Blanda jäst och vatten, rör ihop med salt, socker, olivolja och vetemjöl. För hand eller med degkrokar. Degen blir ganska lös. Låt jäsa 45 min under duk. Forma 4 spända bullar (lägg i handen, vik in kanterna samtidigt som du vrider på bullen så spänns den fint), lägg på en bricka under plastfolie med en droppe olja på varje degbulle så att plasten inte fastnar. Jäs i kylen 8-24 timmar, jag hade våra ute på trappan från 10 till 18 ca. Perfekt.
      Baka ut till pizzor, på med en fin tomatsås och lagom med fyllning. Grädda i mkt het ugn (300 grader ex), gärna på baksten, i ca 5 minuter.

      Fantastiskt god!

    1. Ja, synd att det skulle vara idag – imorgon slutar jag ju 13.00 :/ Hoppas träffen gick bra och du fick en del intresserade i alla fall 🙂

Kommentera

