get it done!

Det är lätt att skjuta upp och lätt att låta bli. Men när man väl får det gjort känns det fantastiskt. Gäller det mesta i livet, framförallt sådant som ligger och gnager. Jag jobbar med att få saker ur händerna, det går bättre och bättre och känslan när man går framåt är oslagbar. Ge dig själv en present idag – få undan EN sak som legat ogjord länge. Det är du värd!

Dagens tips till styrkeövningar – som du enkelt får gjorda, förstås! – kommer här.

Gluteus medius sitter på utsidan av rumpan och har en central roll i ett friskt och starkt löpsteg. Min vänstra fungerar dåligt och jag har blivit ordinerad följande övningar för att stärka den och i förlängningen minska risken för vidare ischias.

Musslan: Ligg på sidan med benen lätt vinklade, knäna ska vara framför kroppen och fötterna i linje med höften. Håll ihop fötterna lätt och lyft det övre knäet uppåt, som en mussla som öppnar sig. Håll höften stilla, den ska inte tippa bakåt! Gör 3 set om 20 musslor på varje sida, du kan byta sida mellan seten om du vill.

Dippen: Ligg på sidan med det undre benet mkt lätt vinklat (för bättre balans). Håll höften rak och lyft det övre benet ca 25 cm från golvet. Benet ska vara avslappnat men rakt. Håll hälen lätt uppåtvinklad. För benet framåt, ca 45 grader och sen tillbaka till utgångsläget. Om du vill göra övningen tyngre så dippar du ner tårna mot golvet när du är i maxläge, går sen tillbaka upp och för benet tillbaka. Håll in naveln och håll höften stilla! Gör så många du orkar, det ska bränna ordentligt i musklerna.

Jag hittade inga bra bilder tyvärr, hoppas jag förklarade så att det blev begripligt.

Idag blir det både löpning och styrka – Tuffa Tisdag coming up! Nu får jag både puls och styrka gjort, vilken bonus!

3 comments

    1. Det är faktiskt en buff från Ramundberget som jag fick på förra årets Lidingölopp, man kunde testa skidskytte light och jag pangade på så bra att jag vann buffen. hihi. Den är superbra! Kanske man borde kontakta dem och lotta ut några … 🙂

  1. Tack för gluteus-påminnelse, har också en som spökar…
    För att tala om att få saker gjorda så kan jag tipsa om en fantastiskt bra bok – ”Svälj den fulaste grodan först” – som går att applicera på allt i livet. Riktigt bra!

Kommentera

