en kvarts utmaning!

Det är november. Årets tyngsta månad, tycker jag. Allt efter november är plättlätt. Nu behövs det en ny utmaning efter 10 mil på 10 dagar. Den här gången fokuserar vi på styrka. Grundstyrka är enormt viktigt – en stark (och rörlig) kropp orkar mer, den blir inte lika lätt skadad och den hjälper dig att prestera bättre även i vardagen. Plus att man blir så himlans nöjd när man väl har gjort det. Styrka it is, alltså!

Vi kör alltså en Paolo. Jag träffade honom på mässan och blev inspirerad, plockade fram boken från förra sommaren och bestämde att utmaningen blir att styrketräna minst 15 minuter per dag den kommande veckan. Blandade övningar, utomhus eller inomhus spelar ingen roll. En kvart hinner alla med. Om du inte tycker att du hinner så träna i reklampauserna framför tv:n. Eller stjäl en kvart före tandborstningen. Eller före frukost. Du kan träna i pyjamas! Eller i jeans! En kvart är ingenting och det finns faktiskt inga undanflykter.

Jag lägger upp lite förslag på övningar eller inspiration – följ dem eller hitta på egna. Idag tänker jag inleda med 30 min jogg och sen ge mig på Sofys armhävningsutmaning igen, jag ligger långt efter men allt man gör leder åt rätt håll. Det blir alltså armar och så lägger jag till mage och rumpa idag.

Häng med – visst är det härligt med muskler!!

Annonser

12 kommentarer

  1. Det här behöver jag verkligen men jag har supersvårt att få någon kontinuitet i det, försökte köra plankan varje dag i oktober och trots bara två minuter per dag så tröttnade jag halvvägs in i månaden…bedrövligt dåligt!

  2. Inga undanflykter, härlig inställning! Men så är det, har man bestämt sig för något så är det bara att göra. Jag tränar enbart hemma, både styrka och kondition. Allt går!

    1. Visst är det så, hemmaträning är kanon. Jag tränar mest ute, lite hemmastyrka inomhus och så går jag på yoga ibland när jag får ett infall. Borde jag få oftare – får nog bli nästa utmaning …

    1. Precis! Jag lyckades kombinera tv, tvätthängning och styrka igår kväll, en kvart är ingenting! Har till och med lite träningsvärk idag …

  3. Nej, igår blev det tyvärr inget, måste se till att bli frisk från den här förkylningen först, springa lugnt går bra men motivation att göra något ytterligare finns inte just nu.

    1. Man ska inte träna om man är sjuk. Promenera och få frisk luft så kommer du igen när du mår bättre! Du kan ju byta styrkan mot rörlighet – kör lite försiktiga yinyoga-rörelser en kvart om dagen så blir kroppen glad.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s