greenday

Måndag. Grön dag. Minst en dag i veckan borde vara helt grön. Inte vegan, men grön. Ofta blir det soppa vilket passar alldeles perfekt. Soppa är super. Idag blev det en långkokt tomatsoppa. Tyvärr behöver man nog lite tid för att göra en riktigt bra tomatsoppa – syran i tomaterna försvinner först efter en stunds kokning och det tar tid för smaken att utvecklas. Såhär gjorde jag min och den blev (något skrytigt men faktiskt sant) makalös.

  • 2 gula hackade lökar
  • 1 vitlöksboll, hackad
  • 2 grillade röda paprikor, strimlade
  • En näve riven morot
  • 4 färska tomater i bitar
  • 1 paket ekologiska krossade tomater
  • Basilika och timjan, torkad
  • 1 kycklingbuljongtärning, ekologisk
  • 1 tsk socker – japp.
  • Lite salt.
  • Typ 3-4 dl vatten.

Mjukna lök och vitlök i lite olja på låg värme. Lägg i paprikan och tomaterna. Fräs ca 15 min. Häll på tomatkrosset, i med kryddorna och buljongtärningen. Puttra under lock så länge du hinner, min stod på lägsta värmen i ca 2 timmar. Mixa och späd med vatten.

Jag serverade med basilikaolja (färsk basilika, mixad med olivolja, lite vatten, lite salt, lite vitvinsvinäger) och alfalfagroddar. Vi hade halloumitärningar till också.

Kommentera

