äta sig frisk


Jag vill gärna tro att god hälsa delvis beror på kosten. Vi äter inte speciellt underligt eller enligt någon speciell diet hemma hos oss, men jag är enormt noga med att alla middagar ska innehålla mycket grönsaker och en bra balans över veckan med olika sorters protein. Själv äter jag inte så mycket pasta och potatis och ris, så jag försöker variera kolhydraterna vilket inte alltid är så populärt hos de två yngre. Speltgryn, kamutvete, korngryn, råris, linser – det är enklare att sälja in pasta och vitt ris, kan jag säga. Men jag ger mig inte, man kan iallafall variera sig. Lite pasta, lite gryn.

Det är enklare med mindre barn. De äter oftast det som de vant sig vid, upp till den åldern när de börjar argumentera – och ser vad kompisarna kanske äter. Om man vänjer barn vid snabbmakaroner och dålig korv (obs att det FINNS bra korv, jag älskar korv) så är det sådan mat de föredrar. Om man ger barn varierad mat så får de en chans att utveckla sitt smaksinne och själva bilda sig en uppfattning om vad de gillar. Barn har långt fler smaklökar än vuxna och mycket större möjlighet att urskilja smaker, så ge dem en chans att uppleva allt gott! Här går champinjoner och i viss mån squash bort. Jag gömmer squashen riven i köttfärssåsen och mixad i soppa. Champinjonerna skippar jag till barnen.

Jag tror inte att det fungerar så väl att vara alltför strikt i en familj. Jag är ju redan mat-Stasi enligt pojkarna och det måste finnas lite glädje kvar i måltiderna, man kan inte tvinga i barnen mat bara under devisen ”den är nyttig, eat your greens”. Däremot kanske man kan smyga in lite nya grejer och samtidigt berätta varför. Äta grönt en eller två dagar i veckan för att det inte är bra för miljön eller kroppen att äta för mycket kött – det funkar hos oss. Balansera det lite, en grönsakssoppa kan kanske följas av en pannkaka? Bestäm bara vad du tycker är viktigt för er mathållning och håll er till det.

Jag skulle knapra ingefära men den har tydligen fått fötter. Det blir Kaffecentralens förkylningste med lime istället. Får se om det motar iväg skumma känslan i kroppen.

trattkantarellsoppa med rågbrödskrutonger, keso, alfalfagroddar – green day!

gårdagens lunch – färdig ceasarsallad från Stockmann pimpad med keso och mungbönor + groddade röda linser
2 comments

  1. Tror som dig, att barn behöver variation. Nu äter inte vi riktigt så varierat som er (låter det som?) men vi kör sällan på snabbalternativ och barnen slåss nästan om brocollin. Kul! 🙂

  2. Ibland tror jag att det är vi vuxna som har mer fördomar än barnen. Efter att jag börjar laga de mest underliga maträtter då jag lämnat bort ”allt det där normala” (exempelvis mjölkprodukter, sädesslag osv) så har jag varje gång varit förvånad då barnen gillat det jag serverat. Jag menar jag har utgått ifrån att de inte skulle gilla det – vilket ju är helt tokigt! Så sent som idag blev jag förvånad då de gillade bananbrödet. Och de anpassar sig så lätt – de frågar inte ens varför de inte får pommes utan accepterar och äter ugnsbakade rotfrukter utan att blinka. Det är vi vuxna som är insnöade i vanor – barnen äter vad vi serverar!

Kommentera

