smaka

Smaksinnet. Tänk om man skulle förlora det. Vilken ledsam tillvaro det skulle bli. Solsmaken av jordgubbar, mjuksmaken av nybakade kanelbullar med kall mjölk, det där rivet av riktigt salt lakrits, långt bak på tungan. Ett gott vin som fyller gommen, en ost som är salt och stark och nötig. Tänk om man inte kunde känna det. Eller lime. Smaken av lime kan man inte vara utan. Smak- och doftsinnet är förstås bästa polarna, utan fungerande nos blir smaken ganska fadd.

Träningen ger också lite nya smaksensationer. Som idag, när jag mot bättre vetande kämpade mig igenom en timmes simträning med fina vännen. Jag vet hur poolen smakar. Det var inte gott. Frisim är ingen lek, det är helt klart. Jag kämpade hårt för att få ordning på simtag och utblås och andning och det jag fick som tack var skakiga armar och en otäck smak av simbassäng i munnen. Men, jag kan också vara envis. Jag måste lära mig att simma ordentligt. Nu står det på Att Lära-listan. Simma frisim.

Tuffa Tisdag såg ut att bli en ruggigt våt historia, men givetvis hade vi (nästan) uppehåll under träningen. Som vanligt … När jag stängde dörren bakom mig kom det riktiga regnet. Man kan också få olika smakförnimmelser när man tränar – regndroppar som rinner över ett svettigt ansikte smakar salt. Den där metalliska smaken man får i munnen när man verkligen tar i riktigt hårt och länge. Smaken av Enervits GT-tabletter när man springer långt, den är välbekant. Resorbsmaken likaså – och den där salmiaken som jag belönar mig med under lopp, vid kilometer 10, 15 och 18. Efterlängtat salt.

Nu ska jag belöna mig med en nektarin, lime och turkisk yoghurt. De smakerna dansar bra ihop.

Jenny önskade receptet på pojkarnas mandelkaka. Pojkarna hade googlat och hittat den HÄR. Jag gissar att man helt bra kan minska på sockret, för den blev söt i överkant – men det berättar man naturligtvis inte för stolta pojkar som själv har bakat. No way. God var den! Jag gillar smaken av mandelmjöl.

 

 

Kommentera

