se

Se kan man göra på många sätt. Vi registrerar och tar in information i hyperhastighet under dygnets vakna timmar. Vardag, medier, människor. Vi ser, processar och drar slutsatser. Det är det tekniska sättet att se, att använda ögonen som ett nödvändigt hjälpmedel. Vi tänker inte ens på det – och man kan gå långa stunder utan att egentligen registrera det man rimligen faktiskt har sett.

Sen kan man se med hela sig. Ögonen blir bara öppningen för intrycket – men det är med känslorna vi upplever bilden. Vi ser framsteg, våra egna och andras. Vi ser dem vi tycker om – och vi bekräftar dem genom att samtidigt lyssna och vara närvarande.

När man tränar borde man kanske öva lite mer på att se, aktivt. Ta in omgivningarna med natur, hus och vägar. Njuta av det visuella, av årstidernas växlingar. Löpningen ger den bästa möjligheten att uppleva naturens skiftningar och oftast är dåligt väder som allra sämst när man sitter inne och tittar ut, för väl ute är det sällan så hemskt. Man kan ju se och uppskatta regn också! Nu är naturen rödgul och orangegrön och brunröd och gulbrun, den vackraste färgpaletten på året. Titta lite extra nästa gång du springer. En gatlykta i regn är också vacker – och ett fönster som lyser ut mot mörkret.

Men, det viktigaste är ändå att vi ser varann. Visa att du är där, ge ett leende och en komplimang. Det kostar dig ingenting men det ger så mycket. Jag har många steg kvar innan jag blir bra på det här, men jag övar.

Idag har jag lite vilodag efter gårdagens Tuffa Tisdag. Det blev nytt rekord med 13 deltagare! Jag försökte se dem alla, stötta de nya och hjälpa. Jag hoppas att jag lyckades, men det kan säkert bli bättre. Jag ska ge mig iväg till sista Sprout-lektionen för den här perioden och här är det enkelt att se dem allihop, berömma framsteg och få intryck. Det ger så mycket energi.

Öppna dörren för nån idag. Se dem i ögonen, säg något snällt. Det gör gott.

 

 

Kommentera

