för ett år sedan

Igår Lidingölopp, idag Berlin maraton – och Lidingö tjejlopp och Lilla Lidingöloppet. Det har varit mycket tankar om löpning den här helgen och hittills har jag inte sprungit en meter. Igår satt jag 9 timmar i en hall – handbollsmorsa kallas det. Socialt och bra, många bekanta men inget dagsljus eller frisk luft. För trött av att göra ingenting så inte blev det nån löpning igår. Idag ligger den där möjliga förkylningen på lut och retas, lite förhöjd puls, lite varmkall och lite kill i näsan. Får se om trädgårdsjobb vänder det hela för det hade varit väldigt skönt med en jogg före söndagskalaset i eftermiddag. Vädret är riktigt ledsamt höstigt, vått och rått.

Jag minns förra årets Lidingölopp – mitt första – bitvis otroligt väl. Hur nervös jag var flera veckor före loppet, pastan jag åt på båten till Sverige, känslan av att stå i startledet och ha 30 okända kilometrar framför mig. Trängsel ibland, lagom ibland. Mina salmiakgodisar som jag belönade mig med var 5e kilometer efter femton avklarade – och som förstås klibbade ihop helt och gjorde händerna kladdiga. Smaken av GT-tabletter i munnen, musiken i öronen och till slut familjen som väntat och väntat för att heja. Sonen som kom springande mot mig i en uppförsbacke, hejandes och skrikandes – med en gel i handen. Tårar, svett, trötta ben och glädje. Partier som aldrig tycktes ta slut, backar upp och ner, glimtar av havet, trädgårdsfester och bananer och kladdiga muggar överallt. Upploppet som var så långt bort, spurten som kändes som två kilometer och känslan av att nästan falla ihop efter målgång. Jag grät av lycka och trötthet och den där euforin som uppstår när man klarat något man aldrig trott.

Idag hejar vi på alla som kämpar på Berlin maraton och alla härliga barn som rusar genom Lilla Lidingöloppet på otroliga tider. Där kan man snacka känslor! Skrubbade knän, kramar, tårar och glädjeskrik. Alldeles fantastiskt att se.

 

starten har gått i lilla lidingöloppet 2011!

2 comments

  1. Känner igen din 9 timmar i hall -känsla. Igår satt jag också i hall lika länge. Fast man har trevligt mest hela tiden börjar man nog smaka trä i baken, och blir förvånansvärt utmattad.

Kommentera

