troll

De senaste dagarna har jag sett ganska mycket negativa kommentarer på olika bloggar. Visst, om man går in på de stora svenska livsstilsbloggarna (de som gör det till en sak i sig att provocera) så hittar man ju alla möjliga vansinneskommentarer, men det dyker tydligen upp troll även hos andra.

Varför tycker man att man måste påpeka, trycka till och tillrättavisa? Framstår man som en bättre person då? Mår man bättre själv? Ofta är trollen anonyma utåt, men bloggaren ser ju varifrån kommentaren är skickad … Visst finns det veta-bästare och mindre trevliga även i verkligheten, men det är som att den digitala världen upphäver normal hyfs och stil. Man tycker sig kunna spetsa till och klämma åt och behöver sen inte stå till svars.

Jag är inte så bra på att våga visa en åsikt. Ganska ofta för att jag inte anser mina åsikter vara så banbrytande eller givande för andra. Ibland för att jag inte har tillräckligt med kunskap för att uttala mig. Ibland för att jag faktiskt inte har bestämt mig för vad jag tycker. Och ibland för att jag helt enkelt inte har en aning. Men om jag har en åsikt så försöker jag i mesta mån faktiskt att hålla den opersonlig. Jag är nog skyldig till ett och annat felsteg, men jag undviker att kommentera om jag inte håller med om det jag läser. Det tillför ingenting. Ett av felstegen tog jag nog idag när jag faktiskt ansåg att en negativ kommentator kunde hålla sina åsikter för sig själv – kanske var det en helt onödig kommentar från min sida. Förmodligen. Det är alltså lättare att strunta i sånt helt och hållet.

Man behöver inte dunka varandra i ryggen hela tiden och säga att alla är ljuvliga. Det blir lätt lite konstlat. Men man behöver verkligen inte trycka ner dem som har lagt tid och energi på att försöka inspirera och informera och glädja andra. Det tycker jag är trolligt.

För övrigt var jag i skogen och letade efter småtroll idag – det blev en jogg eftersom inga deltagare dök upp på Tempo Torsdag. Jogg med avslutande kilometer rätt genom skogen, med mjuka stigar, mossa och rötter. Perfekt för ischias. Det blir bättre, benet. Sakta men säkert. Små steg framåt!

 

7 comments

  1. Vet du, jag håller helt och fullt med dig! Tyvärr finns det alltid och kommer alltid finnas de som njuter av att trycka ner andra med negativa kommentarer. Handlar ju bara om att de är avundsjuka och inte själva lever det liv det vill! Jag har då och då fått negativa och skumma kommentarer-trist men jag tänker alltid på att den personen måste må så djäkligt dåligt bara och måste ha någon/något att ta ut det på! För övrigt hoppas ditt ben blir bar snart!!!! Ha en fin helg och grymt med all äppelkakaerecept du skrivit här på sistone!

    1. tack detsamma Jenny! Kanske måste göra ännu en äppelkaka bara för det – ska till kompisar över helgen och man kan ju alltid ta med något man bakat!

  2. Klart att man måste få ha avvikande åsikt om saker och ting. Det betyder ju inte att man mår dåligt, är avundsjuk eller inte har ett eget liv som vissa påstår. Många gånger blir det ju så otroligt mjäkigt på diverse bloggar för att alla bara jamar med och dunkar varandra i ryggen. Det är sällan så i verkliga livet heller – man får mothugg både privat och på jobbet. Varför skulle det vara förbjudet på bloggar?

    1. Naturligtvis får/ska man ha olika åsikter, men jag tycker att man kan formulera sig på ett vettigt sätt. Att ifrågasätta på ett vis som trycker ner skribenten, att visa på fel och brister på ett trist sätt och att uttrycka sig direkt otrevligt är ingenting som tillför debatten något.
      Olika åsikter – berikande. Otrevliga kommentarer – icke berikande.
      eller vad anser du?

      1. Jag irriterar mig på att varje gång jag ifrågasätts så är det av personer som är anonyma. Varför är det så? Varför kan man inte bara skriva ut sitt namn? Ps. Skönt att ditt ben är bättre! Janne Saarinen heter förresten killen som jag pratade om tidigare. Han jobbar vid Boulevarden. Stället heter luontaishoitola, Cheroke.

Kommentera

