craving

Jag snubblade ur sängen tidigt imorse för ett hot yoga-pass. Kände mig stel som en betongklump men njöt av värmen i salen. Svettig och glad och konstigt nog rätt sömnig kom jag hem och drabbades av gröt-cravings. Konstigt, jag är ingen grötfantast. Men, bovetegröt gillar jag om den görs på mitt vis. Såhär, alltså:

Ta några deciliter helt bovete, koka upp med vatten och när vattnet blir lite rosa och skummigt så häller man av allt i en sil och sköljer med kallt vatten. Lägg tillbaka i grytan, häll på vatten så att det just täcker bovetet. Jag kryddar sen med lite kardemumma, lite salt, har i några hackade aprikoser och ett tärnat äpple. Kokas under lock tills vattnet dragit in. Det här blir en gröt som liknar bulgur i konsistensen, den blir alltså inte grötig. Underbart god med keso, sojamjölk och lite frön. Bästa starten på den här dagen.

Sen kom det paket från Gap. Handlar ibland där till pojkarna och i helgen var det rabatt. Köpte i söndags, idag kom paketet. Makalöst.

Tuffa Tisdag ikväll – visst kommer du väl med!?

 

bovetegröt med keso och sojamjölk – comfort food

3 comments

  1. Alltså, jag har ju aldrig testat bovetegröt…. Men det är ju så många som säger att det är gott så jag måste nog ta och göra det en dag… Skräms lite för att det ändå är lite komplicerat att fixa till… eller svårt och svårt är det ju inte… men det tar längre tid än havregrynsgröt eller min standardfrukost fil och müsli :).

    1. Det tar ju lite längre tid, men jag brukar göra en stor sats, den håller sig flera dagar i kylen. Räkna med att det blir ca 20 min allt som allt – man kokar den på låg värme och då kan man hoppa i duschen och klä på sig, eller nåt. Så egentligen är det bara de första minuterna man måste vara i köket! Perfekt före långpass, om man springer.

  2. Låter otroligt gott, ska pröva på det!
    Hade tänkt komma med på tuffa tisdag idag men vi var i butiken när tåget for så var tvungen att skippa det. Hoppas ni hade kul! 🙂

Kommentera

