full power

… på dagarna här. Härligt! Första veckan med de nya Sprout:isarna är snart över och vi har kastat oss över frågan ”vad är bra energi?” Vi har valt mellan bra och mindre bra – och rejält dåliga – mellanmål. Vi har pratat om varför man måste äta med jämna mellanrum när man är liten och vi har lagat världens bästa powerbars. Helt utan knepiga tillsatser. Jag läste ingrediensförteckningen från en så kallad mellanmåls-bar från Kellogg´s högt för barnen. Halvvägs igenom såg de förvånade ut, när jag var klar sa de uääk. Bra. 20 nya övertygade, hoppas jag …

Här kommer iallafall världensenklastebästa powerbars utan en massa svåra ingredienser, perfekt till hela familjen. Om man är allergisk mot ägg så tar man bort äggvitan och förvandlar det hela till müsli istället … om man är allergisk mot nötter så skippar man dem och tar lite mer havregryn och olika frön istället.

Hacka en dryg dl nötter av valfri sort. Rosta lätt i torr stekpanna och häll i en skål. Rosta en dryg dl pumpakärnor, de ”poppar” rätt trevligt. Häll i skålen och tillsätt ca 2 dl havregryn (råg går också fint), 1 dl finhackade aprikoser, 1 dl russin/tranbär/annan torkad frukt. En nypa salt på det, lite kanel och kardemumma om man vill. Rör ner 3 äggvitor och 2 msk honung och blanda. Forma 3 längder på bakplåtspapper, platta till dem och jämna kanterna. Grädda, gärna i varmluft, på 125 grader ca 30 min. Skär i lagom stora bitar. Förvara torrt och svalt, inte i kylen för då blir de mjuka.

 

Jag började förresten morgonen med Yin yoga. Bra för min inklämda nerv, inbillar jag mig. Ska avsluta kvällen med äppelplock, promenad och lite styrketräning. Plankan å sånt, ni vet. Också bra för kroppen.

 

5 comments

    1. Det går fort! Om man inte vill rosta nötterna så kan man strunta i det. Goda är de, kan jag lova. Lite för goda, faktiskt … man kan minska på honungen eller ta bort den helt.

Kommentera

