varannan damernas

Det känns som att min träning börjar bli en varannandags-historia. Men jag behövde vila igår, min kropp kräver det efter en halvmara. Jag gjorde faktiskt lite stilla yinyoga-övningar igår morse, när jag väntade på att huset skulle vakna till liv där ute på den vackra skärgårdsön.

Idag har mesta tiden gått åt till att förbereda för skolstarten och att jobba, men vid sextiden fick jag fint sällskap av Michaela och vi gav oss iväg (med liten supporter i vagnen) för ett riktigt kvalitetspass. Jag var glad att jag slapp genomföra det själv, för det kändes lite skrämmande när jag läste programmet:

15 min uppjogg, 2 x (2×1 km, 2 branta backar, 2×1 km), 15 min nedjogg. Mittbiten skulle vara i tröskelfart, vilket i mitt fall nog är strax under 5 min/km. Efter första omgången var vi båda helt slut, men jag försökte bita ihop och genomförde andra varvet lite modifierat. Klockan tickade och barnen var hungriga så jag fick skippa nedjoggen – slutade iallafall på 11.3 km och en skönt trött känsla i hela kroppen. Det är så mycket lättare – och roligare – att springa i sällskap!

Jag läste Michaelas inlägg när jag kom hem och såg att hon rubricerat passet som ”misslyckat”. I hennes fall, då. (Hon skippade sista omgången eftersom hon blev riktigt ordentligt trött, men tydligen sprang hon ändå snabbt på hemvägen.) Jag skulle vilja säga emot här – ett pass där kroppen inte svarar eller orkar kan inte automatiskt stämplas som misslyckat. Speciellt inte om man verkligen inte är helt 100 i kroppen, vilket är fallet med Michaela. Istället är det väl ganska skönt att kroppen faktiskt säger ifrån, för vi är ju inga maskiner. Håller ni med? Skickar därför en stor pepp och en order om vila till den högpresterande M. Man måste vara snäll mot sig och man måste lyssna på sin kropp. Man har bara en och den ska hålla rätt länge.

 

den här bilden har inget med texten att göra men visst är den rätt fin? minimarshmallows från ica … 

3 comments

  1. Vad duktiga ni varit! Kommer du att ha tuffa tisdag imorgon? Hade gärna hängt med igen en gång med hela familjen. Roligare att träna i sällskap 🙂

Kommentera

