färdigköpt

Min tur på stan resulterade i 1 t-shirt till pojkarna och några till mig, ett härligt läderskärp som kostat manna men som var på 70% rabatt och plötsligt blev helt tänkbart (och vi vet ju alla att skärp är tidlösa och ska sparas för att kunna användas när trenden svänger på nytt eller hur?).

Några skolväskor, pennor eller suddgummin blev det inte. Däremot gjorde jag en vuxenshopping på Stockmanns delikatessavdelning. Det vill säga, köpte sånt som bara jag och Herr M gillar (fast mest till mig). Jag har inte pratat så mycket mer än frukostar och blåbär här på länge, men det här hamnade i min tisdagslyxkorg:

 

Äntligen hittade jag edamamebönor! Lyckan är gjord. Fanns i frysen på Stockmann. Goda oliver, taleggio-ost, ekologiska kikärter, ceasarsallad från delidisken (orkade inte laga mat till bara mig idag), mandeldryck, färska hallon och några (ja ja, jättemånga då) tryfflar.

Om man bortser från maten så slår det mig hur mycket plast jag har burit hem. Svårt att undvika när man handlar från delidisken och det är faktiskt ytterligare en anledning att inte köpa färdigmat. Nu sorterar vi plast separat men jag hade önskat att jag inte behövt använda så mycket från början.

Nu har jag ätit sallad med edamamebönor och några oliver. Sitter och kikar på hallonen – men visst borde de väl ätas idag? Inte kan man spara färska hallon?

Tryfflarna borde nog sparas till herr M kommer hem …

 

 

3 comments

  1. Åtta tryfflar är absolut inte jättemånga. Förtjänar inte ens att kallas några. Du kan säga att du köpte ”ett par” tryfflar 🙂

  2. Edamame finns också på de asiatiska affärerna i Hagnäs, tycker mig minnas att jag sett dem i affären på Tredje linjen, evt. också Vii Voan (Tavastvägen) och Oriental Supermarket (på andra sidan kvarteret från Vii Voan). Jag minns inte vad de kostade, men minns att jag reagerade på att de var mycket billigare än på Tokyokan.

    1. Toppen! tack massor, verkar som att edamame blir en stapelvara hos mig, passar till det mesta och ger bra näring. Vii Voan är en härlig butik, handlar gärna där.

Kommentera

