på två hjul

Mitt livs första mtb-tur! Jag var lite nervös innan vi startade, vår kompis är en stark cyklist och jag har aldrig suttit på en mountainbike förut. Det blev tidig uppstigning, strax efter 6 körde vi upp mot bergsbyn Capileira på 1500 möh. Vi hyrde cyklar i byn och körde bil upp de första 700 höjdmetrarna, fram till en bom. Vägen dit upp var ganska trist och det fanns ingen anledning att slösa energin på den biten – behövdes till senare …

Vi började cykla och det var faktiskt uppför precis hela tiden. Ganska jämn stigning, vi cyklade på en grusväg som tidvis var mer stenig – och ibland blev det lite brantare. Små mikropauser med vatten och några russin. Konstigt nog blev jag aldrig riktigt supertrött, jag stannade när benen började skaka och återfick krafterna ganska fort. Det var en otrolig upplevelse att se solen stiga över bergskammen, att lyssna på tystnaden och se ner över dalen med havet längst bort. Vi var helt ensamma, en ensam vandrare mötte oss just innan vi cyklade nerför igen.

En öm rumpa (cykelbyxor hade varit bra) och en massa upplevelser rikare. Det här vill jag göra igen!

nästa gång tar jag riktiga sportsolglasögon och cykelbrallor. Ture Turist ….

 

 

2 comments

Kommentera

