vig som en AGA-spis

På gymnasiet hade jag en gympalärare som var helt otrolig. Han var av den gamla skolan – redan då – och gick helt sin egen väg. Han bjöd friskt på sina egenheter och det är många med mig som minns hans obetalbara uttryck. Bland annat fick en klasskompis till mig höra en hel del sanningar, som ”du är vig som en AGA-spis”, ”du rör dig smidigt som en pansarvagn” och lite annat. Men vi gillade honom skarpt ändå, tror att man redan då innerst inne uppskattade personer som vågade vara sig själva.

Igår påpekade yngste sonen lite syrligt att det dunsade rätt bra i golvet när jag gjorde mina övningar framför BodyRock på datorn. Han hade nog rätt, man är vig som en AGA-spis … Jag hade inte rört alls på mig när kvällen kom, joggen brann inne och middagen kom emellan. När man är på landet krävs det en del planering för att få ihop löppassen – en paradox när man är ledig – men eftersom vi bor på en liten ö som bara har klipphällar och mossklädda berg så finns det ingen chans att springa här. Man kan få ihop en slinga om 150 meter på platta klipphällar, men that´s it. Blir många rundor per kilometer … Därför måste man ta båten över till fastlandet och det är alltid lite meckigt. Blev alltså inget igår men när herr M gick ner och eldade i bastun bestämde jag mig för att hinna träna och sen njuta av årets första dopp.

Jag tog 2 pass ur BodyRock-utbudet och jag var oändligt stolt när jag lyckades göra 40 preussiska reps av en övning som instruktörerna gjorde 20 av. Japp, det var en konditionsövning. Där fick jag dagens bonusglädje!

Testa det här, antingen ensamt eller i anslutning till jogg, man blir rejält svettig. 50 sekunder träning, 10 sek vila:

  • Varva jumpin jacks med djupa skidhopp, varannan
  • Squat jumps – upphopp och sen djup knäböjning. Uff, brände gott i låren.
  • Armhävningar med fötterna högt (det orkade ju inte jag, gjorde vanliga)
  • Sidohopp med handisättning (man hoppar ut med höger ben, samtidigt som man böjer vänster knä och tar i marken med höger hand och så byter man till vänster. Svårt att förklara …) Min paradgren, tydligen
  • Dips mellan stolar alt burpees utan hopp, istället gör man ett drag med båda armarna bakåt med något tungt, typ en sandsäck eller en hoprullad matta eller en väska eller så.
  • Sist den där övningen som jag glömt namnet på, där man står med fötter och armar i golvet, ganska brett isär, och sen gör man en armhävning genom att röra sig som en orm framåt över axlarna, som en böljande böjande rörelse och sen tillbaka. Usel förklaring, men den finns med i programmet iaf.

Upprepa rundan 2 gånger.

Därefter tog jag ett pass som varvade knäböj med sidolyft, olika sorters plankhopp, jämfotahopp och tricepshävningar och lite annat skoj. I 12 minuter.

Bastun var underbar och sen blev det årets första dopp. 12 grader i vattnet. Friskt.

 

 

 

 

Kommentera

