tolv intensiva

Nu när man har satt igång en utmaning så får man nog se till att själv följa den. Man kan bli bonusglad på många sätt – ett är att skratta uppgivet när man inser att den trevliga men mycket magra och silikonförbättrade tjejen på träningssajten orkar typ 8 gånger mer än man själv. Å det efter att man lite överseende tittat igenom övningarna och tänkt att ”jaja, det där ska väl inte vara så svårt”. Jo. Det var det.

Igår gjorde jag ett ”fitnesstest” som steg 1 i ett 30-dagars komiform-program på BodyRock tv, som jag länkade till förut. Man skulle räkna ut hur många övningar man orkade totalt under 12 minuter enligt följande (jag tog det mellanjobbiga programmet):

  • Squat jumps – som burpees fast utan armhävningen
  • Armhävningar med arm/benlyft diagonalt mellan armhävningarna
  • Triceps dips med fötterna på en stol
  • Situps med benen på en stol

Varje övning gjordes i 50 sek och så vila i 10 sek, sen direkt på nästa. Lite meckigt att hinna förflytta sig, så om man ska göra det rätt så rekommenderar jag att man sätter upp möblemanget innan man börjar testet … Tre rundor av allt, så totalt 12 minuters test.

Man skulle sen lägga ihop antal gånger man orkade göra varje övning under den givna tiden och sen ska man tydligen göra samma test om en månad igen och bli förbluffad över sina framsteg. Då gäller det nog att man även följer ett träningsprogram under den tiden, hehe.

Men glad blev jag iallafall, hade musiken på, använde min nya timer-app till telefonen och resultatet var väl inte helt hopplöst. Men trött blev jag!! På 12 minuter! hm.

Sen fanns även en test hur rörlig man var och där insåg jag snabbt att jag var på Nivå Noll – stel som ett kylskåp. Tänk så mycket bättre det kan bli.

Utmaningen fortsätter, hittills har jag lyckats med mina 30 minuter om dagen. Jag bar nämligen tunga vedstubbar igår också, det räknas! Min periodiska fasta går sådär, vet inte om jag tycker det är så smart att skjuta upp frukosten så länge. Äter gärna senast 10 iallafall. Däremot är det bra att ta bort småätandet på kvällen, så det försöker jag verkligen.

Dagens hoppas jag blir en joggrunda ikväll, om vädret inte bråkar för mycket. Är på ön just nu och det krävs båtfärd in till fastlandet för att kunna springa, det finns inte utrymme till jogg här på klipporna tyvärr. Men man kan annars göra terrängintervaller eller hopp över liten bergsskreva …

 

magnifik utsikt igår kväll

Annonser

6 comments

    1. Det var ganska basic yogaövningar, en 4-5 stycken. Nudda tårna, böja ryggen, sitta med ena benet böjt framför och andra utsträckt bakom – kommer rumpan i marken (NÄ) osv. Bra att få ett kvitto på hur illa ställt det är …

  1. Vilken fin regnbåge!! Den utmaningen låter trevligt … men visst är det lite stressande, Skönt med 1 vilodag dock. Har just nu en armhävningsutmaning som (tack & lov) är över på lördag.. Sen har jag en egen löparutmaning, springa 100 mil under hela året. Eftersom löpningen bara är en del av allt jag brukar träna så blir det en utmaning. Men är halvvägs om 8 km … Ska jag fixa till den sista juni. 😉
    Ha en trevlig kväll!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s