utmaning!

Nu har jag ägnat ganska mycken tid åt att beklaga mig, fokusera på det som gör ont och vara allmänt trist. Dags att ändra på saken och vad bättre sätt än att sätta igång en utmaning! Häng på, ju fler desto roligare.

Utmaningen heter Bonusglad – och såhär går den till:

Upplägg: att ägna sig åt någon form av motion 6 dagar per vecka, minst 30 minuter per gång. Motion kan innebära en promenad, ett lättare styrkepass, löpning, jobbigare gympa eller styrka eller vad som helst! Klättring, paddling, simning, kräftgång, yoga, huvudstående eller vad helst man känner för.

Målsättning: Att bli glad, under och efter varje pass! Bonusglad helt enkelt!

Förhoppningsvis kan vi glädjas åt andra resultat också, typ bonusresultat – men att må bra och bli glad är viktigast. Därför kan man med fördel ta med hela familjen – om det regnar kan man mota bort dåligt humör och potentiellt slagsmål mellan barn med lite extra motion och rörelse.

Jag kommer att lägga upp lite olika pass som man lätt kan göra utomhus eller inomhus, utan tillgång till gym eller krångliga redskap. Naturen eller möblemanget räcker fint!

Eftersom mitt ben är missnöjt efter gårdagens 7 km jogg (men hej, jag struntar i benet och tänker positivt istället) så kör jag ikväll följande styrkeprogram.

Uppvärmning ca 15 min – till bra musik, förstås:

  • Krysshopp, sidledes och fram/bakledes.
  • Burpees
  • Grodgång
  • Jämfotahopp med knäböj (kom ihåg att inte böja för långt ner)

Styrkeövningar, 2 set med följande:

  • Superman (ni ser hur man gör här) – 15 per ben
  • Sidoplanka (samma länk som ovan) där man ”hämtar” något med den fria handen under/bakom kroppen och går tillbaka upp i sträckt läge – 10 per sida
  • Vanlig planka med arm- respektive benlyft – 20 sekunder per ställning, börja och sluta med vanlig planka, dvs 20 sek x 6
  • Squats – 20 st
  • Rumplyft (fötterna och skulderbladen i golvet, rumpa och nedre rygg höjs till rakt läge) – 15 st ordentliga
  • Musslan – 20 per sida
  • Armhävningar – så många du orkar
Sen kan man nog lägga till lite magövning också om man orkar.
Nå, vem kommer med på Bonusglad?
jag börjar iallafall NU.

 

2 comments

Kommentera

