fasta – so eighties?

Jag behöver pigga upp mig lite. Jag är less på att jag inte kan springa – behöver en utmaning. Så, vad bättre än att kombinera en lugnare träningsperiod (läs: obefintlig träning, nästan) med att prova ett nytt kostupplägg en tid? På senaste tiden har jag läst en del om periodisk fasta och blivit lite nyfiken. Det talas om bättre kontroll över ätbeteende och minskat småätande på kvällarna. Piggare kropp och färre måltider. Låter som något för mig. Sen får man ju lite åttitalsvibbar av ordet fasta, jag minns när jag och pappa levde på grönsaksjuicer och vetediet i en vecka för att sen proppa i oss en burgare dag 8.

Innan jag berättar mer vill jag poängtera:

  • Jag är inte för några ”dieter”. Har inte ens trillat dit på LCHF förutom ett försök på mildare lchf förra våren (som minskade sötsuget betydligt)
  • Jag anser fortfarande att man ska äta för att orka träna och att frukost ÄR viktigt. Det är också vad jag säger till barnen på Sprout.
  • Jag tror inte på dylika upplägg under en längre tid, men det kan vara intressant att ”störa” kroppen litegrann ibland för att få den att vakna upp ur dåliga vanor.
  • Jag har ovanor som jag vill få bukt med, men jag är för lat för att sudda bort dem bara sådär, jag behöver ett ramverk som tvingar mig.
  • Jag testar det här i två veckor till att börja med, fram till midsommar. Sen utvärderar jag.

Den typ av periodisk fasta jag har valt verkar vara den lättaste och vanligaste. Man får äta under 8 av dygnets timmar och fastar alltså 16. Inga större problem, man kan också välja 10/14 eller 9/15. I mitt fall innebär det då att jag äter dagens första mål, dvs frukostlunch, kl 12. Sista målet äter jag senast just före 20 på kvällen. Det betyder att jag bara får dricka te och kalorifri dryck före tolv och detsamma efter åtta på kvällen.

Nu måste jag också erkänna att jag har ett drag av lättare självspäkning. Det måste man vara försiktig med, om man ger sig hän så kan det gå alldeles fel. Oftast märks det här inte alls – jag är expert på att proppa i mig allehanda onyttigheter, gärna i smyg, men om jag verkligen ger mig fasen på nåt så märker jag att jag mår väldigt bra av att förneka mig själv saker. Som mat, till exempel. Därför kan PF, periodisk fasta, bli alldeles väldigt enkelt för mig och det kan också bli tokigt, för när kroppen ställer om sig till ett mindre kaloriintag så kan den där lätta hungerskänslan bli alldeles för lik en kick. Jag vet hur det fungerar och jag tänker inte hamna där. Så har jag sagt det.

Ytterligare ett obs: Jag tror inte att det här skulle fungera när man tränar mycket konditionsträning, dvs cykel/löpning etc. Då behöver man bra näring under större delen av dagen, på jämna tidpunkter. Därför passar jag på att testa nu när jag inte kan springa. Så uppväger jag kanske lite det faktum att kroppen just nu inte kan göra av med lika mycket energi som den gör när jag springer som mest.

Det finns en del info på nätet om det här, jag kan inte avgöra vilken källa som är bäst men googla på periodisk fasta så hittar ni fakta.

 

6 comments

  1. Värst vad det har blivit poppis nu med periodisk fasta. Ska bli skoj att läsa vad du tycker om det och hur det fungerar. Själv så skulle jag aldrig kunna klara mig ända till 12 på dagen utan att få äta, men det är väl en vanesak :). Fin blogg du har förresten!

    1. Tack Sofia! jag är som sagt lite tveksam, men det känns som en bra tid att testa. Egentligen förespråkar jag ju bra mat i bra mängd i rätt tid, men såvida man inte börjar mixtra med själva matkvaliteten och mängden så kan det vara intressant att prova och se om det ger nåt resultat. Andra dagen idag och jag var rätt hungrig faktiskt när klockan var tolv, men kan konstatera att jag på ett vis äter ett mål ”mindre” per dag när det blir frukostlunch vid tolv och sen som vanligt efter det. Plus att jag inte småäter efter kl 20 på kvällen, mitt stora problem.
      Återkommer med uppdatering!

  2. Du verkar ju vara observant på eventuella risker, så med det i tanken kommer det säkert att gå bra. Blir intressant att följa hur det går. Själv tycker jag mest att det skulle vara så oerhört trist att inte kunna äta frukost som vanligt; mysigaste och godaste målet – men gissar att det är just sådana invanda mönster som man vill få bort med PF.

    1. Just nu är jag lite less på frukost, så jag tänkte att om jag bryter lite mönster så uppskattar jag det säkert mycket mer sen, till sommaren! Sen måste jag verkligen bli av med kvällsätandet och det verkar funka. 19.58 är klockan och från och med nu blir det te. suck 🙂

  3. Just kvällstid är min stora kostbov. Mycket småätande…. Resten av dagen är jag ganska ”duktig”. Synd att man inte har karaktär (eller ja, det har jag kanske, men….) 😛

Kommentera

