kompostträning!

På tal om funktionell träning. Det är ganska funktionellt att ge sig på att gräva upp hela den stora lövkomposten för att leta efter färdig mylla där under och sen tömma ner hushållskomposten på botten och gräva tillbaka det halvmultnade trädgårdsavfallet. 15 kvm kompostyta. Jag är rätt trött.

När man jobbar med kroppen i vardagssituationer så är det extra viktigt att man tänker på hur man rör sig. Det är lätt att man står tokigt och gör monotona rörelser – det leder ganska säkert till ryggont. När du gräver, krattar eller skottar snö – tänk på att spänna mage och rygg, att böja på knäna när du lyfter och stå stadigt när du vrider kroppen med tungt i famnen. Vi slarvar inte på gymmet, då borde vi inte slarva i vardagen. Jag har inget belägg för det, men jag gissar att många ryggskott och småskador sker i vardagen snarare än under träningspass. Så tänk på hållningen, tänk på hur ni rör er och om ni har TUREN att kunna jobba med kroppen exempelvis i en trädgård så se det som bra träning! Ni som inte har den turen är välkomna hem till mig – här finns att göra. Hehe.

Benet värker mindre idag, har inte sprungit eller belastat det så värst sedan i torsdags. Tyvärr innebär det att jag inte har fått upp rumpan på cykeln heller, trots fina intentioner. På fredag åker jag och store Bengt till Stockholm för att vara med på EkenCup, en stor utomhusturnering i handboll. Jag hoppas att benet är i springskick då.

 

One comment

  1. Att röra sig i vardagen kan ibland vara så mycket tuffare för kroppen än ett pass på gymmet, Efter en dag på Leos lekland med syskonbarnen hade jag träningsvärk i hela kroppen…

Kommentera

