rehabtajm

Jag är inget vidare på att följa program, men nu har jag verkligen en anledning. De övningar jag fick av bästa Tero på Suomen Urheilufysio verkar riktigt lovande. Har redan gjort dem två dagar, enligt plan.

Problemet var som jag nämnde att vänster sidas gluteus medius har gått på semester. Typ långledigt. Den behöver lockas tillbaka och sen måste jag se till att min ischiasnerv får mer syre och slutar bråka med mig. Gluteus medius oförmåga att fungera leder till att mitt bäcken blir snett och jag belastar höger ben för mycket.

 

Följande övningar ska jag göra:

  • Musslan – ligga på sidan med bäckenet vertikalt. Fötterna ihop (lättast barfota) och så vrider man upp ena knäet mot taket, fortfarande med fötterna ihop. Som en mussla som öppnas och stängs (med lite god fantasi).
  • Benspark – ligga på sidan, undre benet lätt böjt (45 grader ca) men låren fortfarande parallella. Tryck lår och höft mot golvet så att övre delen av bäckenet och midjan höjs från golvet. Det övre raka benet gör små bakåtsparkar. Små rörelser som bränner som sjutton just i semestermuskeln.
  • Stå på ett ben på balansbräda. Precis som det låter. 75 sekunder på varje ben. Efter 40 börjar det bli lite utmanande …
  • För nervens skull: Sitta på golvet med fötterna rakt fram, vinkla foten framåt och samtidigt böja huvudet bakåt och tvärtom.

Det blir NiceRun här på torsdag – Finlands motsvarighet till Vårruset. Trevligt. Benet skola icke smärta då. Har jag bestämt. Iallafall inte när jag springer.

Nu ska jag träna ogräsintervaller och skottkärredistans.

 

 

3 comments

  1. Tack för rehab-infon. Musslan brukar jag också göra. Bakåtsparken skall jag testa. Fast jag vet ju inte om det är samma muskel som är lat i min höft. Den träning jag särskilt blivit uppmanad att göra är att stå rakt upp och ner, lyfta upp ena benet framåt med böjt knä, så att knät kommer upp i höfthöjd, och sedan spänna skinkan så effektivt jag kan i det ben jag står på. Spänningen skall jag hålla i 10 sekunder. Detta 10 gånger per ben. Och så skall man passa sig att höften på det stödande benet inte vippar ut åt sidan. Jag skall testa din nervövning också, för förutom att det är skitirriterande att ha ett bråkande ben, så är det ju faktiskt litet smärtsamt också. Jag känner av nerven i rumpan precis hela tiden då jag sitter (vilket jag gör en stor del av dagen). Men vi skall komma igen!

Kommentera

