osteopat, fysio, naprapat ….

När man får ont i kroppen är det inte så lätt att veta vart man ska vända sig. Ska man gå till en läkare – i det här fallet en ortoped – eller ska man gå på massage? Ska man till en naprapat, till en fysioterapeut eller till en osteopat? Det krävs nästan en utbildning för att veta vem som kan hjälpa.

Jag började med massage när mitt ben krånglade men det hjälpte inte. En tur till fysioterapeuten som konstaterade att det inte var någon nerv som låg i kläm. En snabbis hos naprapaten före Göteborgsvarvet och idag var jag hos en duktig osteopat, på inrådan av Mammaspring. Det var en positiv upplevelse. Han såg rätt snabbt att mitt bäcken är felvinklat, han la ett litet ben i ljumsktrakten rätt, han behandlade rygg och rumpa och låste upp hela ryggen, det sa knaxknaxknax på en gång. Det var ganska smärtsamt och han sa att jag förmodligen skulle känna mig rätt överkörd ikväll. Nästa vecka ska jag dit och bli filmad när jag springer, för att se var problemet ligger. Kära nån. I underkläder. Hemska tanke.

Men, bästa av allt – om det inte gör mer ont än 5 på en tiogradig skala så FÅR JAG SPRINGA!! yey! Inte idag, men försiktigt imorron. Jag gillar honom. Nu hoppas jag på underverk.

 

6 comments

  1. Håller tummarna för att du snart är på banan igen! osteopati har hjälpte mig för några år sedan när jag hade lite krux med bäckenet!

    1. Om jag har förstått det rätt så är det ganska lika – men det är vanligare med naprapater i Sverige än i Finland, av nån anledning … Osteopater jobbar med lite mjukare metoder tror jag, de knäcker inte lika mycket men de mobiliserar musklerna genom att flytta på dem, mjukar upp, provocerar och trycker. Typ så. Mycket fascinerande. Känner mig fortfarande ganska ”överkörd”.

Kommentera

