första gången glömmer man aldrig

Imorgon är det en stor dag. Modiga, starka och fantastiska Nina kommer att springa sin första halvmara – och jag har fått äran att hjälpa henne på resan dit. När vi träffades kom vi rätt snabbt på att vi båda gillade att springa. Nina hade anmält sig till Helsinki City Run och var nervös för att inte klara av det och så gick galenpannan med på att låta mig försöka styra upp hennes träning lite. Tur att hon inte frågade efter referenser, för det hade jag inga. Tur att hon inte frågade efter hur bra min löpning har gått, för den är ju inte så lysande resultatmässigt sett. Men Nina är en modig donna, det såg jag redan första gången. Hon ställde inga frågor, hon bara började träna.

Hon är inte bara modig, hon är också urstark. Genom ensamma, svinkalla, regniga, slaskiga, blåsiga rundor har hon sjungit, svurit och peppat sig fram. Hon har flyttat gränserna varenda vecka, ett steg i taget. Hon har hängt upp träningen på att hon ”inte vågade säga till mig att hon inte sprungit” – men egentligen så har hon plockat fram pannben och viljestyrka i kvadrat och kämpat på. Jag har stått bredvid och förundrats. Inte var jag sådär envis när jag började springa. Inte orkade jag kämpa som hon har gjort.

Imorgon ska vi träffas vid startområdet och jag ska få vara med på hennes första halvmara. Jag ska packa löpryggan med plåster, dricka och vilja. Jag ska vänta på henne just där jag vet att det känns som jävligast – det gör det nämligen redan (en liten stund) efter Kaisaniemiparken vid den första uppförsbacken – och springa med. Sen möter jag upp igen vid nästa jobbiga del. Jag ska försöka göra just så som fantastiska Catti gjorde för mig när vi sprang uppför Sälenfjället. Jag hoppas jag lyckas förmedla lite av Cattis enorma förmåga till stöd och pepp.

Nina kommer att springa in på Stadion som den grekiska Nike – ungefär klockan 17.45 imorgon kväll. Jag kan lova att känslan av att korsa mållinjen första gången, den glömmer man aldrig. Jag grät en hel kväll, av glädje och utmattning.

Tänk på Nina imorgon när hon överträffar sig själv. Heja henne!!!

Nina, jag lånade den här. Din första 8km-runda. Nu är du trippelt så stark.

3 comments

Kommentera

