proffsuppbackning?

Tittade igenom mina inlägg den senaste månaden. Det verkar som att jag skriver en matblogg, av bilderna att döma. Det var inte riktigt meningen att det skulle bli så … Här skulle det tränas och inspireras och läras nytt.

Jag skämstittade på svensk skräptv igår och började fundera på hur mycket man egentligen skulle kunna förbättra sin form om man fick rejält med hjälp. Ta skådespelare som exempel – de tränar och äter sig i form för en specifik roll, med hjälp av en hel stab proffs. Gör-om-mig-tv får fart på soffpotatisar och degätare med hjälp av piska och morot och ständig bevakning. Jag undrar hur mycket man skulle kunna åstadkomma på en medeltränad, medelviktig, medelålders (usch) – med full uppbackning och hjälp. Då landar man nämligen vid frågan – hur mycket svarar kroppen på olika former av stimuli och förändring, om det inte är motivationen eller tiden som styr. Om man ser det som ett projekt som ska utföras, man gör exakt på pricken det som är planerat, man gör inga avsteg från planen – hur skulle kroppen då reagera?

Det här är förstås inte förenligt med ett normalt liv och inte skulle jag vilja leva så, men som tanke tycker jag det är intressant. Om man har ett mål, hur mycket krävs det då egentligen för att verkligen uppnå det?

Tills någon ringer mig och erbjuder full support och coachning så fortsätter jag fokusera på att hitta min egen balans, där jag mår bra och där allt man vill göra ryms i det vanliga livet.

En sak som måste rymmas in nu under våren är växterna och trädgården. Ny mull inhandlad idag, mammas tomatfrön som ska bli brungröna goda tomater ska planteras, pumpafrön och paprikafrön ska i jorden. Basilika och zucchini inköpt – de får bo i mitt växthus tills det blir varmare ute.

Man kan också odla i sitt eget kök. Här är det solrosfrön som är på väg att bli fina skott. Mums.

 

 

5 comments

  1. Jag gillar din mat … bloggar själv om mat och träning. Blir mycket annat också, svårt att hitta bra balans ibland.
    Solrosskörden ser spännande ut. Har använt speciella solrosfrön ??
    =)

  2. Kan man odla sånt själv. Det var helt nytt för mig. (Nu vet du hur insatt jag är). Så lite hjälp med maten kanske inte vore fel för min del. Haha! 😀

  3. Fröna är faktiskt från Lord Nelson, det står Primo Vitamino på förpackningen. Går säkert med vanliga solrosfrön också. Man kunde köpa två groddboxar (bilden) i ett paket och så valfria frösorter till. Har testat ärtskotten också! Det tar bara några dagar, man lägger fröna i blöt över natten och sen fyller man boxen med så mycket vatten att fröna som ligger ovanpå just precis ligger och snuddar vid vattenytan. De gror fort och så byter man vattnet en gång om dan. Enormt gott på all mat, eller på smörgåsen!

    1. Fia, man äter de skott som kommer upp – det tar några dagar. Idag har det kommit små gröna söta stänglar som strävar mot solen. De får ett dubbelt blad uppe på och håller sig flera veckor om man vattnar i botten. Kan verkligen rekommendera! Lägger upp en bild när de kommit lite längre …
      Om man groddar mungbönor till exempel, så är det grodden man äter – men då groddar man dem i mörker ända tills de är klara. Finns beskrivning på förpackningen, jag brukar köpa GoGreen. den räcker några år …

Kommentera

