pasta och distans

Viva Italia! Nä, jag har inte blivit ett fan av Berlusconi, men Italien är första land ut i vår ”matjakt” som någon så fiffigt kallade det idag på Sprout. Delkurs II betyder att man redan kan en del och nu ger vi oss i kast med spännande mat från olika länder. Idag gjorde vi egen pasta, helt för hand utan pastamaskin. Äger ingen sådan – det gick bra ändå. Sen blev det en grym mandelpesto som alla älskade.

 

Eftersom det är gröndag idag (det som förut hette måndag) så fick det bli pasta med pesto och så lite fina stora smörbönor. Gick inte hem hos den manliga publiken, kan jag säga. Kanske de inte var kokta tillräckligt länge – men lagade med omsorg var de iallafall. De låg i blöt, jag ploppade skalen, jag kokte dem i buljong. Nähä. Tur jag hade broccolikesoröra också.

Måndag – då var det ju snabbdistans. Det blev faktiskt det! Mer som fartlek eftersom andningen är lite flåsig just nu, gick några steg mellan rusningarna och fick sen ihop som planerat, ca 7 km. Tänkte på dagens Boston Marathon – tydligen väldigt varmt och vinnartiden blev 2.12 – även kenyanerna påverkas av värmen. Lättare att springa själv när man tänker på dem som kämpar i hetta och 42 km. Då är 7 inte så farligt. I vårkvällen, med fågelsång.

Den där 10-veckorsutmaningen går faktiskt rätt ok. Nä, jag har inte lyckats sluta helt med godiset men nästan! Nä, jag har inte lyckats med morgonträning som jag tänkt mig, men jag har yogat! Så ganska bra ändå. Nu fokuserar jag på det positiva, på att det är 4 veckor till Varvet och jag har lyckats hitta boende iallafall en natt på vandrarhem. Det blir görbra, det här.

 

4 comments

  1. Coolt att barnen gjort egen pasta – det har jag ännu inte kommit mig för trots mina 30 🙂 . Och härligt med fågelsång till löparrundan!

    1. Förstås kan jag det! 5.5 dl durumvetemjöl och 1 krm salt läggs i en skål, gör en grop och knäck 3 ägg (eko) i det. Häll på 1 msk god olivolja. Arbeta ihop degen med ena handen, häll ut på bakbordet och jobba ihop den till en smidig boll. Ska minst jobbas i 10 min, så att glutenet i mjölet ”aktiveras”. Ev behövs några droppar vatten. Låt degen vila 30 min och kavla sen ut den så tunt du kan. Den går inte så lätt sönder! Ha lite mjöl på kaveln så funkar det fint. Rulla till en rulltårta, skär sen smala strimlor som på bilderna. Torka en stund över en pinne och koka sen ca 2 min, beroende på hur tjocka de är. Blev riktigt bra!

Kommentera

