footprint

Efter 5 års funderingar är det nu dags att göra slag i saken, vi ska byta från oljeuppvärmning till bergvärme. Egentligen borde det vara en no-brainer, men med ett gammalt trähus är ingenting självklart. Nu har tekniken gått framåt och efter dagens möte, när vi fick veta att vi minskar vår footprint för uppvärmning med 80%, så är beslutet fattat. Det blir borrning, det blir kaos och utrivande av gammal oljepanna, det blir renovering av pannrum och nya mojänger som ska in. Van vid renoveringar ser jag hela scenariot framför mig, men målet – varma duschar som varar längre än 25 sekunder – gör att jag kan stå ut med mycket. Plus, naturligtvis, att vi inte behöver belasta jorden med mer oljeförbrukning. Viktigast.

Ingen träning idag, inte helt frisk och jag vilar inför morgondagens skräckintervaller. Tur man har bästa sällskapet och slipper köra själv.

Jag sitter sen med tummen på beställningsknappen – det blir nog Varvet ändå. Många glada kommentarer och ett utlovat supersocialt lopp avgjorde. Nu ska jag bara bestämma vart jag flyger. Ack, denna beslutsvånda. Stockholm, Göteborg eller Köpenhamn? Jag gillar inte osäkerhet. Jag vill ha klara rör och raka besked.

I den här veckans Sprout pratar vi om variation i maten – och om snabbmat, bra och dålig sådan. Jag kunde inte hålla mig utan visade den här bilden för barnen – påstås visa mald kyckling som tvättas och smaksätts och färgas för att bli chicken nuggets hos den stora kedjan. Jag bryr mig faktiskt inte om huruvida bilden eller historien är sann, men jag lyckades ganska enkelt få 10 barn att vända sig om med äckelkänslor. Sådärja, inget går upp mot lite hederlig skräckpropaganda. Nej, jag är inte ute efter att ge stressade föräldrar ännu mer dåligt samvete. Tvärtom. Det finns bättre och snabbare lösningar på matfrågan än att vara stamkund hos Donken. Det är det vi försöker lära ut litegrann.

 

 

Därför fortsatte vi med att göra egna hamburgare. Vi bakade hamburgerbröd (10 min för att röra ihop, jäsa en timme, 15 min för utbakning och ugnstid) och vi gjorde hamburgerbiffar med riven squash och en otroligt god dressing. Mayo, ketchup, hackad inlagd gurka och lite rivet äppel.

 

 

4 comments

  1. Bra där med byte av uppvärmingssystem, mina föräldrar gjorde samma sak för ett par år sen (olja till bergvärme). Mycket smidigare 🙂

    1. hoppsan. Reaktionen här idag blev den omvända, men jag tyvärr är det nog sant – och vi kan bara se oss själva i spegeln. Som du skriver, det är vi som väljer, med våra plånböcker – och vi vänjer barnens gommar vid helt fel saker.
      Tack för din kommentar, din blogg hamnar på favvo-listan.
      å ja – jag tror att hamburgarna blev goda, det blev inte ens en smula kvar till mig. Får sno åt mig en vid nästa lektion … 🙂

  2. Usch, rosa smet… Vissa dagar är jag gladare att jag är vilterian än andra… Så toppen att du ”vänder trenden”.

    Och smart med nytt värmesystem också. Du inspirerar.

Kommentera

