tvära kast

… en minut efter att jag skrivit förra inlägget fick jag ett mail som satte saker i perspektiv. En god vän och alldeles nybliven mamma berättade att deras nyfödde har diagnosticerats med Downs syndrom. Jag sitter här och gråter. Han är så ljuvligt söt, han är stark och frisk och verkar ha klarat sig från svårare fysiska problem, men de står inför ett fullständigt annorlunda liv och föräldraskap än vad de hade trott. Visst snuddar man vid tanken när man väntar barn, visst vet man att man borde vara förberedd på allt, men det är man förstås inte. Det kan man inte begära, ingen kan väl på riktigt föreställa sig en verklighet med ett annorlunda barn. Man är inte skapt att förstå det i förväg. Jag sitter här och letar efter de rätta orden. Jag vet inte hur man uttrycker sig och ärligt talat är formen det minst viktiga just nu. Jag är bara så himla ledsen, tårarna trillar och tankarna går till den lilla familjen.

Jag vet också att barn med Downs syndrom kan leva ett alldeles underbart, förträffligt och långt liv – om hälsan inte sviktar. Man måste fokusera på det positiva. De har en nyfödd pojke. Han föddes som en speciell liten person. Han kommer att få växa upp i en kärleksfull omgivning med hängivna föräldrar och deras liv tillsammans kommer att bli något alldeles exceptionellt. Det kommer bara att ta tid för vetskapen att sjunka in och få växa sig till en stark och trygg tanke.

Slut fred med era barn, om så bara för en stund. Gläds åt att de är friska nog att bråka, stöka och ställa till problem. Ge en extra lång kram imorgon bitti när de vaknar. Man ska inte ta dem för givet, man blir påmind om det gång på gång.

Ta hand om era nära.

 

 

2 comments

  1. Behöver de en stödfamilj vet jag en. Som talar svenska. Starka kloka människor. de har fyra barn och äldsta har Down. I ett radio program svarade en syster på frågan om hurudant livet skulle vara om inte Down-syskonet skulle finnas: Ganska mycket tråkigare svarade hon ( under 10 år).

  2. Livet är så oförutsägbart och ibland blir man påmind om det som en blixt från klar himmel.

Kommentera

