soliga söndag

Det blev ett annorlunda firande av herr M idag. Jag och store Bengt åkte tidigt till Karis för handisturnering (jaja, det heter handboll i Sverige) så det fick bli ännu tidigare uppsjungning och presentutdelning. Snabbt avklarat, vi hade bara två presenter. En cykelhjälm som han själv får skaffa – han byter ändå bara ut den – och i-mitt-anletes-svett införskaffade biljetter till Bruce Springsteen på Stadion i sommar. DEN varken kan eller ville han byta. Ha! jag visste det. Den perfekta presenten. Äntligen – det tog 15 år.

Födelsedagsmiddagen fick han själv laga eftersom jag skrek mig hes på läktaren i Karis, men jag bjöd iallafall på den italienska nötkakan. Kändes som en kärleksförklaring på något vis. God var den också, men den italienska matmamman hade nog lite andra brödsmulor än jag …

Idag fick jag ynnesten att pratjogga med Adept 001 (min första och enda hittills) i vårvintersolen. Halt och hårt och ojämnt, men vi testade löpteknik, löpskolning och fnulade på hur man ska övertyga sitt huvud om att ett halvmaraton är ett fiffigt påhitt. Speciellt där nånstans vid 16 km när man helst bara vill börja gråta och gå hem. Eller stjäla en cykel ur publiken och fuska sig framåt några kilometer. Sen skrämde jag upp henne i en liten intervallrusch på slutet och tamejfan, där fanns ju massor av kraft kvar i adeptbenen! Inga som helst problem för henne att börja träna lite fart. Pyttsan. Några bra bålstyrkeövningar diskuterades och sen var man ganska full av positiv energi igen. Plus att folk log så glatt åt oss där vi stod på den isiga parkeringen med näven i luften som två black power-anhängare och balanserade på ett ben. Bra övning för övrigt. Fast den heter Stålmannen, inte Black Power.

Idag är också dagen då min mamma, 68 år ung, kastade sig ner i pisten igen för första gången sedan hon begåvats med ett nytt knä. Ja, inuti är knäet nytt då, utanpå ser det ut som vanligt. Grattis mamma! Ha nu inte sönder det andra …

Snart hittar man väl henne och pappa på nån skitouring-rutt på Mont Blanc. Får ringa och spärra deras pass.

Nytt grönt te med citrus och mango, veckoplanering och krasch i soffan.

 

 

2 comments

  1. Tack för idag! Är euforisk trots pannvärk. Uppskattar allt du fixar för mig, lysande stuff!

Kommentera

