långlördag

08.45. Solen strålar. Jag såg det när jag öppnade ytterdörren. Genom fönstren ser man ingenting, bara grått prickigt. Borde putsas. Bra förutsättningar för en fin långjogg, fast det blåser en del. Det såg jag också. Nog läge att ta på broddarna, det var blött igår och nu har allt frusit till is.

internet breakdown

…  och nu blev klockan 18 och hela dagen har gått. Det blev drygt 20 km på frusen snömojs. Fötterna fick sig en omgång, kan man säga. Som ”knix, aj, knax, oj, f-n, oj, vattenpöl under istäcke, knak, aj”. Ungefär. Jobbigt att hålla farten, men jag kämpade. Hela dagen har gått åt till jogg och sen besök på Go Expo inne i stan. Frilufts- och sportmässa. Ganska beklämmande, mässor i Finland. Att man aldrig lär sig. I Sverige och andra länder är det tajt mellan utställarna, det är kvalitetsmärken, bra erbjudanden och man kan ofta köpa saker. Här var det lite mer glest, om man säger så. Plus att det stod ett gäng uppjagade hästar i hästsporthallen, bland annat en vettskrämd arab som definitivt inte mådde bra av att stå och bli beglodd av en massa mässbesökare. Jag hittade iallafall en rolig nyhet, superfoods-pulver som man kan blanda i sin smoothie, från Cocovi. Den gick då inte att köpa på plats, men jag får kanske tag på den i hälsokostbutiken. Om jag har tur ..

Det blev god lax häromdagen – lax är värsta vardagsfisken här i Finland men det är enkelt att laga god mat av den iallafall. Jo, jag har sett att lax nu står på röda listan tyvärr, man ska bara köpa kravmärkt, MSC-märkt eller ekologisk lax (jag är inte helt säker på vad som skiljer dessa åt, men iallafall). Jag ska göra det nästa gång jag hittar i butiken, den här gången hittade jag laxen i vår frys.

Lax med tvärsnitt – lite pesto däri, pressad citron över, lite salt och så flagad mandel på. Babyspenaten lade jag på när laxen var klar, det tog 20 min på 210 grader.

 

 

5 comments

  1. Hade de en häst inne på mässan?! Det där är på snudd till plågeri. Särskilt om hästen blir uppjagad och stressad! Stackars…. 😦

    Låter som en härlig (men lite farlig) runda annars. 🙂

    1. inte bara en – jag såg 7 hästar. Araben var helt hispig, stackarn. Connemarahästen var den enda som tycktes trivas, alla andra var apatiska. Varför gör man så? Det gör väl ingen glad att ha hästar i en utställningshall i allt det oljudet en hel dag.

  2. Det är den vilda Östersjölaxen som enligt WWF är ”röd”. Odlad norsk är väl helt ok. Och så finns det odlad åländsk forell eller vad den nu heter. Sedan är det en annan sak att de få yrkesfiskarna som finns kvar i Finland är skitsura på märkningen eftersom det enligt är sälarna och inte yrkesfiskarna som hotar den vilda laxen.

Kommentera

