inspirera

Jag hade en vision om att kunna inspirera andra när jag startade den här bloggen. Det har kanske inte blivit så mycket av det på sistone, men nu har jag faktiskt en livs levande adept! Jag har varnat henne att jag inte är någon expert, men om hon fungerar som jag så kan det räcka ganska långt med någon som hjälper och sparkar lite ömt där bak. Imorgon ska vi träffas, i världsmetropolen Karis där jag ändå sitter på min rumpa eftersom det är handbollsturnering hela dagen. Det blir lite fartlek och styrketräning, kan vara bra att ge lite exempel på övningar för bålen som man kan göra hemma. Alla behöver mer bålstyrka, speciellt vi som springer. Starkare mittparti = bättre löpare. Mycket enkelt. Man orkar hålla löpsteget och man får mindre ont i ryggen när man springer långt, något som annars är ganska vanligt.

Får se hur trött jag är efter dagens långpass, men det bästa med att vara coach är att jag inte behöver ta ut mig lika mycket som adepten. Haha. (fast berätta inte det för henne …)

Imorgon fyller herr M år. Han ska få världens bästa present. Ärligt. Den här kan han INTE byta. Det GÅR inte. Den äger, som lille Bengt säger. Jag har bakat den italienska nötkakan till honom, återkommer om resultatet och lite justeringar av receptet imorgon.

 

 

4 comments

  1. Hej Anna!
    Hittade din blogg för en tid sen, bl.a. via ”orka mer”. Har inte kommenterat förut, men nu bara måste jag börja med anledning av din mening om att inspirera andra:) Har läst din blogg sen jag hittade den för ett par veckor sen och kommer absolut att återkomma, eftersom jag känner att jag får både inspiration och motivation härifrån.

    I yngre år levde jag ett mycket hälsosamt liv, både vad gäller kost och hälsa, men med studier och livet i övrigt, så tappade jag efter hand bort mig lite på vägen. Har nu tre barn mellan 4 och 12 år och har nu insett att det är dags att börja ta vara på sig själv igen. Vill vara pigg och fräsch också när jag blir äldre (dessutom har jag märkt att man inte är 20 längre;) Har efter julen satt in träningen som en del av vardagen och tränar styrketräning och springer. Motiveras speciellt av er som springer långlopp och tränar aktivt för det. Vill gärna själv nå dit en dag. Försöker hela tiden också hitta in på vägen till en hälsosammare kost för hela familjen. Men man lär inte en gammal hund att sitta över en natt, så man får ta det lite pö om pö, men varje liten förändring är ett steg i rätt riktning.

    Blev lite av en uppsats detta, men ville säga att till allt detta hittar jag inspiration här. Tycker också att din företagsidé verkar toppen och kommer att ta till mig dina tips under -mat-. Harmar mig att jag inte bor i Nyland och kan skicka mina barn på kurs eller själv ta del av era Tuffa Tisdagar:)

    Sen tycker jag också att det kul att hitta en sån här inspirerande blogg i Svenskfinland:)

    Önskar dig en härlig söndag!
    Camilla

    1. Hej Camilla,
      nu blev det verkligen en härlig söndag, tack för vänliga ord. Det är aldrig för sent att unna sig att må bättre, för det är ju egentligen det det handlar om. Man gör bra val för att må bra. Inte alltid, men ett steg i rätt riktning är bättre än inget.
      Jag började själv springa regelbundet först 2005, med arbetskamraterna – och när jag lärde mig att springa i rätt fart så orkade jag så mycket längre och det blev plötsligt roligt, inte vidrigt, att jogga.

      Du får höra av dig om du vill få mer specifika tips och råd, jag är varken utbildad eller någon expert, men jag delar gärna med mig av det jag själv lärt mig under vägen. Man kommer ganska långt på vägen med att lyssna på kroppen!

      ha en exceptionellt bra start på veckan!

      /anna

      1. Hej Anna!
        Och tack för svar. Förgyllde också min dag:)

        Intressant att höra att du började ”först” 2005. Har bara på nåt sätt en bild av att alla ni storlöpare sprungit hela livet:) Skulle vara intressant att höra lite mera om hur du började och hur du lärde dig springa i rätt fart. Och vägen därifrån till långlopp. Om du vill och orkar nån gång. Har försökt ta mig ut 3 ggr/vecka nu och för tillfället blir det kring upp till 7 km, men absolut i egen takt;) Sen har jag också satt in styrketräning, helt enkelt för att jag känner att jag behöver det.

        Ha det gott!

  2. Haha! Skadeglädje är den enda sanna glädjen… 😉
    Men visst är det så; det behövs ofta inga ”experter” utan bara någon som peppar och pushar. Det räcker långt! 🙂

Kommentera

