italiensk söndag

Brukar italienarna jogga på söndagsmorgnar? Nä, iallafall inte här. Jag hade bestämt mig för en tur och steg upp sju (vaknade av britterna i rummet bredvid som absolut skulle packa och checka ut där vid sextiden), klädde på mig och mådde lite konstigt. Sådär som när man har lite feber, lite varma vallningar och konstig känsla. Skrev det på rödvinskontot, blev lite goda viner igår, men inte alls några mängder. Gav mig ut, kändes konstigt. Benen gick men kroppen mådde underligt. Försökte hitta en vettig rutt men inget var speciellt inspirerande och sen trodde jag att magen höll på att krascha så jag vände tillbaka och fick bara ihop 6 km. Men det är ju faktiskt bättre än noll. Frukosten smakade bra sen och jag mådde inte konstigt mer.

Skidning från halv tio till halv fem, inklusive god minestronesoppa till lunch – visst minns man skolans hat-minestrone … det här var något helt annat. Stod en bra stund och tittade på pojkarna när de övade 360 och 180 och frontin och vad det nu heter i snowparken. Har slutat oroa mig, det hjälper inte. Vi har en regel och den är stenhård: om huvudet så mycket som ens pekar i nedåtgående riktning så låses skidorna in och det för resten av säsongen. Killarna fattar. Inga voltförsök. Armbrott kan man leva med. Brott på nackkotan, not so much.

Nu sitter jag framför brasan i foajén, inväntar den stora hungern och resten av familjen. Idag blir det omelett, en pasta och kaningryta (lite olustigt). Plus ost eller dessert. Hm. Man kan faktiskt låta bli en av de där rätterna. Å andra sidan blir man ganska hungrig av att åka skidor.

Har bestämt att jag ska hyra touringskidor. Inte för att åka offpist med, finns inte tillräckligt med snö eller tillräckligt med förmåga, men för att gå uppför med. Så blir Rubin glad … DET är bra träning. Speciellt på 2700 meters höjd och uppåt.

moonboots som inte hinner börja förrän de tar slut

antik ägglift, rymmer 8 italienare

One comment

Kommentera

