hungrig

Det var ju sjutton vad jag är hungrig hela tiden. Det blir inte bättre av att man sitter och tittar igenom matbilder. Tur att jag ska äta lunch snart, med en av svenskfinlands skarpaste. Allt hänger ihop – om jag inte känt vännen E så hade jag aldrig fått nys om jobbet på Iittala och då hade jag inte träffat T och så hade jag inte haft någon som förser mig med de bästa svenska böckerna, skickar vackra varma kort och bara helt allmänt är sådär inspirerande och kunnig att man blir helt matt. Jag var för kort tid på Iittala för att verkligen kunna lära mig av denna fantastiska kvinna, men jag kan hoppas att lite smittar av sig de gånger vi ses iallafall …

Igår hade vi Tuffa Tisdag i snöyran. Vi ställde oss i lekparken bakom skjulet och gjorde alla våra styrkeövningar, det var lä där. Det var alldeles extraordinärt tungt att springa, säkert för att jag var trött i benen efter måndagens backintervaller. Kom hem till en massa nysnö, bara att börja skotta. Den förbaskade snön har lagt sig i två långa vallar in på vår tomt så snöskyffeln fastnar hela tiden i de där kanterna och man tappar rytmen. Det är sjukt tungt att skotta snö, bara så ni vet, ni som bor i lägenhet (lyxlirare!!). Vaknade till ytterligare 10 cm, ut igen för att skyffla vitt innan vi skulle köra iväg. Herr M har viktigt möte idag, inte riktigt läge att skicka ut honom i kostym för att skotta. Men jag var inte så glad på vädergudarna imorse. Grannen undrade nog vem det var som svor på skånska …

tur att det inte är en ljudfil …

2 comments

  1. Hej!

    Har du något bra tips på hur man börbättrar sig kondis avsevärt på tre månader (ska springa GV)? Jag springer milen på 70 minuter och vill komma ner till 60 min. Kan även tillägga att milen är en STOR kamp, det går inte superenkelt med andra ord….

    Hälsningar
    Malin

    1. Hej Malin! Jag ska också springa GV (om du menar Göteborgsvarvet …) för första gången. Jag är ju ingen expert, men jag kan bara ge de råd som har fungerat väl för mig och som jag hör upprepas överallt: Följ ett program som innehåller både lugna och snabbare pass, det är enda sättet att få upp farten överlag. Om du tycker att distansen i sig är jobbig så gör hellre så att du pulserar passet, dvs springer i din vanliga takt så långt du orkar och när du blir jättetrött så sänker du farten lite under en stund och så ökar du upp igen. Det är bra att lära sig att vila i en lägre joggtakt istället för att börja gå eller stanna.
      Bryt upp passet i huvudet, tänk inte ”10 km, fy vad hemskt” utan tänk ”jag börjar med 4 och så tar jag 2 till … och 2 till …” osv.
      Tröttheten kommer och går, det vet jag av erfarenhet. Ge inte upp, tänk dig framåt i små portioner så känns det bättre efter en liten stund och man blir också stolt när man faktiskt varit lite envis, då känns det lättare!
      Jag svarar gärna lite mer utförligt, men då vore det fint om du ger ett exempel på hur en vanlig träningsvecka ser ut just nu, så kan vi utgå från det!

Kommentera

