powerbars och tråklördag

Jag hade skrivit ett inlägg om hur man kan vara snart 10 och vara på sitt första disco, men han blev så förskräckt när han läste det så jag tog bort det. Vill inte att han ska bli ledsen – tyckte bara att kommentaren var klockren. Att dansa mest med den som var lättast att få tag på – det är ingen dum strategi alls!

Lördag innebär långpass, ett kortare sådant idag stod på programmet. Det var 15 tunga kilometrar, rumpan släpade i marken och knäna vägrade böja sig snabbt nog. Tacksam för sällskapet idag för annars hade jag lagt ner och åkt hem. Farten skulle vara 5.30-6 per minut, det blev nog en sådär 5.50 för att jag i ilskan tryckte igång benen de tre sista kilometrarna. Roligt? Nä. Givande? Nä. Uppbyggande? Förmodligen.

Det var handbollsmatch idag också och store Bengts lag gick och sopade hem hela serien. Fantastiskt kul. Vägrade baka mockarutor till caféet, så jag tog med mig hemgjorda powerbars istället. De är söta, japp, men de funkar bra vid träning om man nu inte är sockerskräckt. Bättre än de tillsatsfyllda skitbars som säljs i affären iallafall. Världens enklaste, lite mantagervadmanhaver och så gör man såhär:

  • 4 dl havregryn
  • 2 dl rågflingor
  • 1 dl hackade nötter eller mandlar
  • 1 dl frön (solros, pumpa eller nåt)
  • 1 dl russin/tranbär/fikon i småbitar/aprikoser i lika små bitar eller sen lite av allt
  • 1 dl socker – kan säkerligen minskas till hälften utan problem
  • 0.5 dl ljus sirap – kan kanske bytas mot honung?
  • 100 g smör eller motsvarande kokosfett

Smält fettet och blanda ner socker och sirap. Blanda alla torra ingredienser och häll sen över sirapssmeten. Blanda ordentligt, bred ut på ett bakplåtspapper och platta till. Det ska bli en ganska fast kaka som har jämna kanter och som är en sådär 1.5-2 cm tjock. Se till att den håller ihop, annars blir det bara smulor av det.

Grädda i 30 min på 120 grader, skär i bitar innan den svalnat för mycket. Förvara torrt och svalt.

Jag ska ta en bild men den kommer lite senare.

Nu blir det middag, bara jag och store Bengt. Lille Bengt och herr M är i Himos och tävlar i slalom och storslalom. Tyvärr åktes det ut i andra åket, men det visar iallafall att han satsat allt! Gör lite ont i mammahjärtat dock, han vill så gärna.

 

 

Kommentera

