farliga vilodag

Man vänjer sig ganska snabbt vid att träna regelbundet. Jag måste alltid sparka mig själv i ändan för att komma ut, men kicken man får av träningen blir på ett sätt beroendeframkallande. Man måste få in vilodagar också, det är inte bra att träna ensidigt för många dagar i veckan, men man kan förstås alternera mellan olika sorters träning och uppbyggande aktiviteter. Yoga ser jag egentligen inte som träning, snarare något som hjälper att bygga upp en frisk kropp som sen orkar att träna. Promenader är bra för att ta hand om stelhet och slagg från ett tidigare träningspass. Plus att det är så skönt att komma ut, helst i trevligt sällskap.

Men, de dagar när man inte rör på sig alls är farliga. Jag börjar tänka och fundera och det slutar oftast med att jag blir lite deppig. Vilket tröstas med lite godis. Dumt när det händer för ofta, eftersom jag ju blir sur och arg av socker. Jag borde hitta en annan tröst. Damtidningar kanske.

Just nu har jag fastnat i den deppiga insikten att jag är alldeles för enkel. Jag kan ingenting om kultur, min allmänbildning blir allt luddigare, jag spelar inga konsolspel och jag har dålig koll på affärstrender. Jag vill inte vara enkel – jag vill vara lite-av-allt. Funderade igår på om tillmälet ”åsiktsmaskin” är positivt eller negativt – men det innebär iallafall att man satt sig in i saker och ting på nåt plan. Jag har sällan en åsikt. Jag har ofta ingen aning. Det är oroväckande. Hur gick det såhär? Kan nån skicka mig A Bit Of Everything, for Dummies? Den borde väl finnas online?

Jag får börja lyssna på nyheterna när jag springer. Kultursidorna som podcast. Se Agenda på tv. Eller nåt. Sniff.

 

2 comments

  1. oj, jag har aldrig tänkt på att känna mig dålig för att jag inte spelar konsolspel. har provat någon gång med barnen, men för att använda deras språk kan jag säga att jag suger, totalt. 🙂

  2. Jag känner igen känslan! Vilodagar ÄR lite ”farliga”. Man blir slapp och det är svårare att komma iväg när det är dags för nästa pass (i alla fall för mig). Även sötsuget blir större när man vilar. Värdelöst!

Kommentera

