inomhusdag

Jag hade tänkt ge mig ut och njuta av det otroliga vädret, men timmarna rann mellan fingrarna och jag fann mig själv i köket istället. Tänk så konstigt. Kompisar på ingång för söndagsmiddag och även fast jag utlovat enkelt så står man ändå där och fixar. Det är roligt att laga mat när man har tid, som idag, men det blev ingen promenad. Vi bakade små fastlagsbullar – fiffigt, för då kan man få äta flera … Sen blev det kyckling a la gryta och för första gången nånsin så gjorde jag egen buljong. Köpte kycklingbröst med ben och skinn och skar bort ben/skrovdelar, fräste dem i en gryta med morot och lök och vitlök och en näve palsternacka och så hällde jag på vatten så att det täckte och lät koka en timme eller så. Det blev fantastiskt. Silade bort alla bitar och så använde jag buljongen i kycklinggrytan.

 

köksfönsterutsikt idag

min mormor Annies mandelkvarn – det här blev mandelmassa med lite rivet apelsinskal i

alldeles lagom stora fastlagsbullar för en som inte är kakmonster (faktiskt sant)

 

Imorgon är det måndag, ny vecka och vädret ska bli något vänligare. Nu snöar det igen, så det lär inte bli snöbrist.

Jag tror att jag tar fastlagsbulle nummer två nu, för att sådär riktigt slå söndagsspiken i kistan. Den är redan rätt full, min kista.

 

One comment

Kommentera

