island vs tyskland

Nu inbillar jag mig ju inte att jag når ut till en jättepublik om jag berättar om produkter, precis – men jag gjorde ändå ett litet test idag och tänkte dela med mig av resultatet. Det har varit mycket prat om Skyr på sistone och jag hittade den här i Finland. Förvisso med en annan förpackning men jag gissar att det är samma produkt som i Sverige. Jag köpte den naturella versionen och testade den mot min vanliga kvarg (som man säger här). Näringsinnehåll och innehållsförteckning i stort sett identiska. Den tyska kvargen är mjukare i konsistensen och något mildare i smaken, Skyr är fastare och lite syrligare. Båda är goda, de smakar nästan likadant men om jag ska utse en vinnare så blir det den tyska outsidern. Skyr har nämligen både folielock och plastlock plus en plastsked i locket – plus att den här kostar 1.70€ för 170 gram. Den tyska har en föredömligt simpel förpackning och den kostar 80 cent för 200g. Enkelt – varför betala mer än dubbelt så mycket för nästan samma produkt, som dessutom har en sämre förpackning, ur miljöhänseende?

tyska Ehrmann är stapelvaran – Skyr är utmanaren

stapelvaran vann mot utmanaren!

 

Dagens yoga blev ett Qi Gong-pass istället eftersom Anukka har skadat sitt knä. Det blev en annorlunda timme, men skön. Lite småstressad, har ont i hamstring och höft på vänster sida och hade sett fram emot att få jobba igenom det och sträcka ut, men det får bli här hemma istället. Somnade nästan på den avslutande meditationen, jag är hopplös.

Nu ska jag elda lite mer i spisen, tjugo minus ute och all uppvärmning behövs. Sen blir det jobbjobb och när jag samlat tillräckligt med mod så drar jag iväg till Esport Center för mina intervaller.

 

4 comments

  1. Har inte testa skyr uatna kör stenhårt på min favorit icas egna kesella eller arlas. Men just nu är det icas för min del.

  2. Jag har inte smakat på Skyr men den känns väldigt ”hypad” och dyr…
    Och tyvärr finns inte den naturella i Sverige (än) och det är ju den man hade velat ha i så fall. (Även om jag ändå äter min kesella och keso) 🙂

    1. jag blev lite besviken, måste jag säga. Kommer inte ihåg hur kesella smakar men jag har för mig att den är lite strävare än Skyr, men den här tyska kesellan/kvargen är ju snarlik. Men det är alltid roligt med lite nya produkter, iallafall.

  3. Köpte idag Pirkkas pehmeä rahka… och den var god! SMakar som Valios pehmeä variant. Inte så syrlig, så man får god smak med mindre mängd smaksättning!

Kommentera

