unna mig-månad!

Det skrivs en del i bloggarna nu om det här med att unna sig. Vad det innebär. Oftast brukar man väl förknippa unnandet med något ätbart, eller något onödigt som man köper till sig själv – kanske med sovmorgon eller en resa. Det är däremot sällan som någon säger ”jag unnar mig 5 timmars träningstid i veckan”, eller ”jag unnar mig att välja bra mat framför dålig”. Det räknas nämligen inte till unnandet, så att säga. Oftare konstateras det ”men en kaka kan du väl unna dig, du som tränar så mycket” eller ”nu kan du väl unna dig att vila, det är nog inte bra att träna sådär”. Då är ändå träningen och matvalet något som man gör just för att må bra och för att kroppen ska orka – så är det iallafall för mig.

Det är faktiskt intressant, det här. Kanske man kan konstatera att det här med att belöna sig och att unna sig innebär olika saker för olika personer – och att det också kan ändras med åren. Jag försöker komma ifrån att belöna mig (alltför ofta) med godis när jag har gjort bra saker – istället borde jag mentalt sätta en slant åt sidan som sen går till massage eller någon annan form av omvårdnad. Fotomvårdnad, kanske?

Idag unnade jag mig att gå till frissan, som egentligen är på tok för dyr. Lägg sen den höjda frissa-momsen på det så blev det en liten chock vid betalningen. Men, å andra sidan är jag rätt low maintenance i övrigt. Inga naglar som ska byggas, inga ben som ska vaxas (jo, jag har både naglar och ben men sköter saken själv) och inga dyra handväskvanor. Sen den dagen när herr M kom hem och förskräckt konstaterade att även normalavlönade kvinnor kan lägga 900 euro på en märkeshandväska så får jag ha mina betydligt billigare inköp ifred. Frissan behåller jag, som ett unnande till mig själv.

Häromveckan unnade jag mig att köpa en burk matcha te – kostar kvicksilver men är som balsam för själen. Nyttigt påstås det också vara. Tänk grönt te – det är ju nyttigt. Tänk sen gröna teblad som torkas och pulvriseras och sen blandas i sojamjölk eller vatten eller vanlig mjölk, skummigt och trevligt. Kan det bli nyttigare? Hela tebladet, tjoff rakt ner i magen, där alla antioxidanter gör vad de nu ska göra. Det doftar svagt av spenat men det kan man bortse från. Jag tycker att det är fantastiskt.

Jag utlyser härmed resten av januari till Unna Mig-månad. Här ska göras saker som man mår bra av. Hänger ni på??

 

matcha latte – mitt nya gift

5 comments

    1. Härligt! Imorgon ska jag unna mig idrottsmassage. Det behövs nu, känner jag. Sen blir det långa intervaller på torsdag, det unnar jag mig för att klara av halvmaran på ett bättre sätt 🙂

  1. Jag tror att orsaken till att man säger att man ”unnar sig” saker som godis, resor, massage och frisörbesök istället för att man unnar sig träning och bra och nyttig mat är att själv ordet ”unna” innebär (i alla fall för mig) något man inte gör varje dag eller ens varje vecka. Därmed går saker som träning och bra och nyttig mat bort eftersom det ju är saker man ger sig själv varje dag (eller i alla fall flera gånger i veckan). Did I make any sense?

  2. Bra idé med att unna sig mer i januari (och februari med tycker jag för januari är ju snart slut 🙂 ). Bullar och sötsaker tycker jag däremot är ett rent straff.

    1. försöker se det så, att sött är surt, så att säga. Svårt när kroppen inte riktigt är med på noterna, men jag försöker … Bullar är inga som helst problem att låta bli. Tur det.
      Yep, februari blir nog också extra unnande!

Kommentera

