besviken

Ingen har väl undgått LCHF och debatten kring den. Nu har en viss bloggerska i Sverige ”gått ner” 35 kilo efter sin graviditet med hjälp av den kosthållningen och eftersom hon jobbar med PR så har hon skrivit en bok om saken. Så långt så väl. Problemet är att boken är helt hopplös. Jag har bara läst utdrag ur den så jag kan inte bedöma helheten, men jag drar verkligen öronen åt mig när det i boken helt klart fastställs att tjocka människor är osmakliga, att de har dålig karaktär och borde göra något åt sina liv. Språket är under all kritik, boken är full av svordomar och det känns som att man läser en oredigerad kladd.

Det som gör mig besviken är att människor är så lättlurade. Boken har förstås hamnat högt på försäljningslistorna – bra PR och goda kontakter i branschen gör förstås sitt till – men tydligen så köper folk det här skräpet. Varför? Vore det inte bättre att köpa en av de andra LCHF-böckerna, som är läsvärda, med fina recept? Jag förstår det inte. Jag tycker inte om att unga människor ska bli matade med budskapet att man inte duger för att man inte passar in i en norm, att lycka kommer när man blir smal och att livet går ut på att vara snygg.

Här är ett utdrag ur boken, som vederbörande själv publicerade på sin blogg. Vad tycker ni om det här??

Ställ krav på din omgivning
Sjabblar du till allt och trycker i dig några kakor eller chips eller bullar eller vad det nu må vara så är det lugnt. Det är ingen fara och du behöver inte börja fundera ut sätt att ta livet av dig på. Det är förresten inte alls helt otänkbart att du faller dit någon gång nu när du just förändrat ditt liv. Inte för att jag någonsin gjorde det, men å andra sidan så var jag så bestämd och motiverad för att bli smal så jag hade inte tagit en tugga av en finsk pinne om jag så hade blivit erbjuden 10 000 kronor cash rakt i handen.

—————————–

Och för att återgå till våra PW:s, som nu kommer att bli en del av vår vardag, så är det viktigt att du förstår att din kost och din PW från och med nu står högst upp på din priolista. Jag bryr mig inte om du är ett hysteriskt AIK-fan, en galen karriärist, en Amnesty-entusiast, om du har tre ungar eller en man som kräver din fulla uppmärksamhet, jag skiter i allt det där för nu är det dig som du ska fokusera på. Du är prio ett och du ska se till att folk i din omgivning anpassar sig efter dig. Vill din vän ses på en fika och snacka av sig för att hon just insett att snubben som hon dejtar är ett jävla as? Ja men då kan hon haka på dig på din PW efter jobbet eller på kvällen när ungar och partners ligger i säng respektive soffa. Vill polarn ses för att få råd om han ska tjacka den där Subarun med kjol och vinge på? Ja men det går lika bra att snacka bildelar under rörelse. Det krävs inte alls en bärs och en fet röv på en stol för den sakens skull och polarn mår säkerligen bra av att röra lite på fläsket också. Kräv det. Var lite tuff för fan och kräv såna saker av dina vänner. Samma sak gäller maten. Vet du hur ofta du kommer att få höra att du är larvig, överdriven, störd i huvudet, töntig osv? Hela hela hela tiden kommer du att få kämpa mot alla runt dig som kom- mer att göra allt för att få dig att ”bara” ta den där mackan eller ”en bulle kan ju omöjligt skada” eller ”det är ganska så oförskämt att pilla bort mat på tallriken” eller ”och här har jag stått och lagat en lasagne bara för din skull och så kan du inte ens smaka?” eller ”skärp dig för fan ta en jävla bira”. Jag kan fortsätta i det oändliga, det finns ingen hejd på vad folk hasplar ur sig bara för att de inte har karaktär nog att banta själva. För det har ju naturligtvis bara att göra med att de själva inte klarar av att avstå från den där bullen eller kakan eller pizzan eller biran. Vidrigt skräp som de trycker i sig bara för att de får nån sjuk tillfredsställelse av att förgifta sin kropp och skada sitt hjärta och sin hälsa, men en sak ska du veta: Alla som har fläsk som de egentligen vill bli av med och som frossar i skit som gör att de går upp ännu mer i vikt, har dåligt samvete över sitt beteende och mår dåligt över att de inte kan kontrollera sina behov. Det här missbruket resulterar i dåligt självförtroende, dålig självkänsla och depression. Jag har i alla fall aldrig mött en person som är lycklig över sin övervikt och som inte önskar att han/hon kunde ”bli av” med fettet. Visst, det finns de som intalar sig själva att de ”duger som de är” eller att ”de är fina med sina kurvor” men det är ju bara nonsens, det vet ju både du och jag.

Så nu har du informerat alla dina vänner och familj om att den nya fikan är PW och att fika stillastående är superpassé. Du har bunkrat upp kyl och frys med gottigotti, det är dags att sätta igång. Juhuuuuuuu för dig! Du ska bli smal och snygg och kommer att älska dig själv och jag kommer att vara så stolt över dig och hoppas att våra vägar korsas en vacker dag och att du då kommer fram till mig och säger ”Du, Katrin. Jag läste din bok och gick ner 20 kilo” och sen kramas vi och kanske att vi till och med fäller en tår. Men nu är du fet och behöver inte alls komma fram till mig om du råkar få syn på mig på gatan för fetton är inte min melodi och jag tycker uppriktigt sagt att du är osmaklig. Dels för att du ser äcklig ut och dels för att det stör mig hur du medvetet kan förkorta ditt liv och utsätta folk i din omgivning som älskar dig för risken att du dör tidigare än du behöver. Med de orden är det dags att bli smal.

Jag ska iallafall fokusera på följande: ”Jag tränar inte för att se ung ut, jag tränar för att bli gammal”. Sen ska jag försöka göra bra val när det gäller maten, men det viktigaste är att må bra, överlag. Jag tänker inte ägna mig åt självförakt och dumheter som de ovan – mindre kolhydrater gör att jag mår bättre men fanatism är inte eftersträvansvärt.

Över till nåt roligare.

”It´s a dinosaur”

9 comments

  1. Jag vet exakt vem du syftar på och jag kräks på den här typen av förutfattade mening, men framför allt på sättet att uttrycka sig och att SMAL = lycklig… BLÄÄÄÄ! 😦

    1. jag förundras över att kvalitetskraven är så låga – hur kan man få det här publicerat? och hur i hela friden kan den hamna på topplistan? Synd, för hon är ju driftig och duktig, vilket inte syns i den här smörjan.

  2. Jag blir direkt misstänksam och kritisk när jag bemöts av fanatiska människor som inte kan respektera att vi alla är olika, har olika prioriteringar, olika mål, olika förutsättningar och olika behov. Det som passar och fungerar för mig behöver inte alls fungera för andra. Detta är skrämmande…

  3. Jag var sugen på att köpa boken faktiskt. Men imorse när jag läste detta i hennes egen blogg så kände jag bara, NEJ NEJ NEJ… Det är inget för mig, vilket dåligt språk och hemska värderingar. Jag har redan lyckats med LCHF men lite extra pepp är väl bra, men det ska jag minsann inte skaffa genom denna bok 🙂

  4. Nämen nu blir jag nyfiken… Vem är det? Varför är det hemligt?

    Håller med om att det är groteskt, men tanken är väl att det ska provocera? Och faran är förstå att någon inte förstår att det är en provokation utan tar det på allvar. Så jag håller HELT med om att det kan vara väldigt illa för ung tjejs självkänsla.

  5. Jag blir mörkrädd. Speciellt när jag läser ”om du är fet behöver du inte komma fram till mig, för du är osmaklig och äcklar mig…” (ej ordagrant återgett) Fy fasiken. Stackars alla unga tjejer…

  6. Människan är inte riktigt normal. Så är det bara. Jag hoppas bara att denna ”hype” hon skapat går över snart. Folk kan väl läsa ändå? Om de köper hennes bok menar jag? Då kan de ju se vad det är för nåt hon egentligen skriver…och 35 kg? mmmm…eller hur…

Kommentera

