energi från olika håll

Det var en märklig natt. Store Bengt väckte oss kvart över tre – mardrömmar – och sen vägrade han att sova. Han satt alltså tyst i sängen och läste i stort sett fram till morgonen (berättade han i morse) och jag märkte det först vid sextiden när jag såg att lampan lyste. Det blir intressant att se hur han orkar med den här dagen, stackarn. Längesen man sov så oroligt på grund av barnen – de börjar kanske bli stora nu?

Gav mig ut på promenad i regnsnön med andra Annan och trots blötan så kändes det härligt när man kom hem. Lite tid tog det att tina upp fingrarna igen, men min gamla goretex-jacka håller fortfarande måttet. Bara dyngsur på benen, alltså.

Därefter bokades söndagslöpning in, i Stockholm! Med ny bekantskap, ska bli väldigt kul och superintressant. Får se om jag orkar med hennes tempo, bara … Om inte annat så är man väl ganska mör efter två dagars instruktörskurs hos Stark Ute / Crossnature.

Så nu sitter jag här, väl påfylld med positiv energi och försöker omsätta den i något bra. Jobb, till exempel. Kan vara listigt att komma igång med sitt företag nu när det är registrerat och allt.

På tal om det så är jag helt fascinerad av hur dåliga språkkunskaper det finns hos företag. Jag får ungefär 3-4 samtal per dag nu, från folk som vill sälja något till mig som egen företagare – och när jag vänligen säger att min finska inte är så bra (”kan ni tala svenska eller engelska istället”) så lägger de bara på luren! EN har bytt till engelska, de andra mumlar nåt på finska och slänger på luren. Amazing. Ja, jag VET att jag kastar stenar stora som fotbollar i glashuset här eftersom JAG inte pratar så bra finska, men svenska är faktiskt det andra officiella språket. Och när försvann bas-engelska från kunskaperna? Makalöst. Jag lovar härmed att lyssna och kanske köpa försäkring eller vad det nu är de försöker sälja av nästa som ringer – och betjänar mig på svenska, eller på engelska.

 

Kommentera

