frön, kokos och kokos

Jag har snöat in på kokos. Det är gott. Riktigt gott. Speciellt om man köper kokosflagor och lägger i frukostskålen. Min frukost just nu består av sojamjölk, keso, granatäpple eller blåbär, lite solrosfrön/pumpakärnor och kokosflagor. Gott. Sa jag det redan?

Bästa med januari är att det är vardag igen. Finns fler som tycker det – läs här. Det kommer en massa ny inspiration från olika håll, man hittar nya recept och får puffar i rätt riktning. Sen är det inte säkert att man går på rätt håll, men man blir iallafall inspirerad.

Igår bakade jag frö”knäcke”. De blev oväntat lyckade – smeten såg lite skum ut – men jag saltade lite för generöst. Gör en ny vända med lite mindre salt. För övrigt (inte frö övrigt som jag skrev först) åt store Bengt ganska många igår, hoppas att linfröna inte sätter alltför mycket fart på hans mage för då blir det kul i skolan idag …

Recept finns här.

Hittade pannkaksrecept på LCHF-vis. Inte för att jag är sådär super-elsehåeffig just nu, men jag mår bättre om jag drar ner på mjölet. Pannkakor råkar sen vara min absoluta favoritmat, alla kategorier, så jag måste ju prova. Inte med 4 dl grädde dock, det går nog lika bra med vanlig mjölk. Jag testar. Däremot ska jag använda mitt nya kokosfett att steka i, det funkade prima igår till matlagningen.

5 comments

    1. visst är det super. Du, kolla din länk – jag hamnade på en bibelsida när jag länkade tillbaka till dig – kanske det var meningen, men annars bör du nog kolla det … 🙂

Kommentera

