hjälp – hur lär man sig mac:ianska?

Köpte ju en väldigt fin dator häromveckan. Min första utgift som egenföretagare. Jag har till och med haft den i knät i sängen – fast det var en engångsföreteelse. Beslöt att byta från PC till Mac och så blev det en Macbook Air. Allt väl så långt, den är vacker och snabb och jag är glad – MEN det är några saker jag inte klarar av att göra. Jag saknar höger-klicka-knappen, men igår fattade jag att man håller nere två fingrar och trycker på touchpaden. Livet blev genast enklare.

Men hur gör man det här: Hur infogar man bilder när man bloggar? Jag har ju wordpress och det finns en ikon som man trycker på, men sen när jag går till bilderna så syns de bara som en stor mapp/klump, jag kan inte se varje bild separat och kan sålunda inte markera EN bild – vad är det som är fel? Måste jag spara ner bilderna separat någon annanstans före jag tänker använda dem i bloggen? det verkar ju knasigt.

Om jag inte får kläm på detta så blir bloggen ganska bildfattig. Det blir en textlogg istället. Vad trist.

Alla tips på hur man blir bättre mottages tacksamt!

 

Måndag idag – nystart och nysnö. Ganska najs, eller hur?

 

 

4 comments

  1. Tyvärr kan jag inte några tips. Senast jag använde mig av en mac var på journalistkursen i skolan. Herregud, det är ju drygt 10 år sen. Tror det har hänt en del även på mac-sidan sen dess…. 😉

    Hoppas det löser sig i alla fall.

  2. Det tar en tid att komma underfund med dom små knepen (det finns massor) som gör det lättare att använda macen, men det stämmer att ”once you go mac you never go back”. Det lönar sig helt enkelt att googla det, för det finns garanterat någon som haft samma problem som du! Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med den här dilemman, för wordpress är helt obekant för mig!

    1. Googla. Förstås. Eller kvg, som jag fick lära mig att det heter … 🙂
      Jag gillar verkligen min Mac. Mycket mer än jag trodde. Men det här med program och sånt är ju en djungel. Köpte inget office-paket till, jag kör Open Office sålänge tills jag lärt mig vad jag vill ha. Vad använder du? Macens egna program (som man väl måste köpa) eller sen Office?

      1. Jag använder bara open office, men det är ganska sällan jag behöver ordbehandling över huvudtaget. tycker den uppfyller funktionen helt! Photoshop etc licenser kan man få överflyttade om man köpt dom till pc, eller sen köpa uppdateringen till mac. Om man inte är inbiten användare av ett visst program går det ganska lätt att lära sig använda gratisversioner av jämförbara!

Kommentera

