vig som en AGA-spis

Det var min gympalärares favorituttryck. SG, som han kallades, hade lite utmaningar med sina tics men det kompenserade han med sina odödliga oneliners. Mig kallade han för Lingonvallen, eftersom jag hade varit på Lingvallens gymnastikläger några gånger.

Idag tänkte jag på SG under Yin-yoga passet. Jag satt med benen böjda och rumpan i golvet och försökte samtidigt lägga mig ner bakåt. Det gick sådär. Det vill säga inte. Fick ta kudden till hjälp och ändå krävdes lite profylaxandning för att jag skulle kunna slappna av. Vig som en AGA-spis, alltså. Fast herr M, som jag lurat med, såg inte glad ut där han satt lite lätt tillbakalutad, stödd på händerna. Han meddelade efteråt att det inte var hans grej. Slutdiskuterat.

Det blev även en promenad i det vackra vintervädret idag, julgransprydnader och gran hivades ut till sista barret och så åkte jag till matbutiken och bunkrade lite. Eller, jag tänkte bunkra men det såg ut som några redan hunnit före – hyllorna var tomma och alla saker som jag ville ha var slut. Hittade iallafall kokosflagor och kokosolja/fett från Makrobios – det första lägger man i frukostskålen och det andra ska tydligen vara det nya bästa fettet. Smakar inte Bounty, jag testade. (Hemma, förstås …)

Jag hittade några härliga recept i Allt om Mat, nu ska det testas nytt. Linssoppa med asiatisk touche, halloumisallad med belugalinser och så romanesco-mos. Vi gjorde en variant på det sistnämnda idag. Alla små söta romanescohuvud var slut i affären (om de ens funnits där från början), men eftersom blomkål+broccoli = romanesco så blev det back to basics. Ångkokta, med lite kokt potatis, i en god grönsaksbuljong – mixa slätt och häll i lite god riven ost. Gottgott.

Kommentera

