ut med det gamla

Hemma igen. Som vanligt skönt att komma hem – jag tycker om att resa men tycker nog ännu bättre om att komma hem. Tur att de två går hand i hand, inte det ena utan det andra. Katten Mozart blev prillig och dreglig när vi kom hem i natt och i morse klampade han nöjt runt i vår säng och berättade hur mycket han saknat oss. Dreglandes.

Allt är uppackat, nästan. Jag har gått från att vara hopplös på att packa upp till att bli en effektivitetsminister, det är bara några våta pjäxor kvar på tork i badrummet. Skönt att bli av med bagaget så att man kan ta itu med annat. Nedpackning av julsakerna exempelvis – hann inte med det (trots utlovat) innan vi åkte så det blir dagens uppgift.

Det snöar ute. Kan man tänka sig. Det får bli en snöjogg, alltså. För idag ska det joggas – lite senare. Klockan blev på något underligt vis redan halv ett.

Ut med det gamla, alltså. Det är ju avstamp, nya blad, nytt år, osv osv. Då ska man rensa bort sånt som inte funkar och pluppa in nytt istället. Jag börjar med att göra en ny arbetsordning. Ut med slösurfande och in med lite rutiner. Ut med arbete vid köksbordet bland tekoppar och filskålar och in med eget skrivbord. Förvisso bara två meter västerut men ändå. Jag ska få rutiner och jag ska som utlovat få saker och ting ur händerna.

Måste också kasta ut mina chokladvanor från den senaste månaden. Eller, egentligen är det nog inte chokladen som är problemet, det är allt det goda brödet jag har ätit de senaste veckorna. Jag mår faktiskt inte riktigt bra av för mycket bröd. Magen gör ont och jag känner mig konstig. Åter till vanliga vanor.

Vad gör ni i helgen? Hinner ni vara utomhus och njuta lite? Tränar ni? Lagar någon god mat? Ah, det blir förresten gös ikväll. Receptet ännu inte bestämt men nu blir det fisk – det var längesen.

 

 

2 comments

Kommentera

