skidsemester utan skidning

Jag sa ju det – igår var det en fantastisk dag och idag skulle det bli skräp. Sant, indeed. Vaknade tidigt och tittade ut, inte positivt. Kollade på lokala väderkanalen, inte positivt. Webcammen i pisten, inte positivt. Vi åt iallafall frukost och gav oss upp, men det var bara två liftar öppna och sikten varierade från lättmjölk till filbunke och alla åkte som lovikavantar hit å dit. Gav upp och åkte ner, lagade lustiglunch till barnen (stekt brödskiva, stekt grillkorv och stekt ägg, med tomat och mayo) – mycket poppis. Kastade ut pojkarna, alla tre, i pulkabacken och gav mig något motvilligt ut på en jogg istället.

Jag hittade en fantastisk rutt som gick uppe på bergssidan, ganska plant, lite uppåt, i början men när jag sen kom bort mot Laax så började det gå neråt. Oroväckande. Det betyder naturligtvis uppåt lite senare. Mycket riktigt, när jag passerat Laax by och vänt hemåt så gick det uppför. Mycket uppför. I typ evigheter. Där och då bestämde jag mig för att nåt Swiss Alpine ska jag aldrig någonsin ens fundera på, inte ens en pyttedistans. Fy vad jobbigt. Hur ORKAR folk springa i alperna? Det är ju omöjligt.

Som vanligt är det rätt göttigt efteråt.En dusch och ny hittepå-mat och gott rödvin senare mår man ganska bra.

Nu hoppas vi att morgondagens väderprognos inte stämmer, för den är en kopia av dagens.

 Häromdagen såg snötäcket t som macaroons

Liftstolparna var täckta med glasyr

 

2 comments

  1. Ha ha! Förlåt att jag skrattar, men du beskriver ditt pass så roligt. Förstår att det är jobbigt. Det är väl inte för intet som våra skid-stjärnor tränar intensivt på hög höjd… 😉

    1. Jag kunde nog hålla mig för skratt när jag försökte övertala benen att flytta sig framåt-uppåt på slutet, men första 2/3 kändes faktiskt kanon. Låg puls – kan bero på nedförsbacken … Idag blir det ingen jogg, kompenserar med två pass i helgen när vi kommit hem istället.
      Kanske man skulle sova i höghöjdstält fram till vecka 8, för då ska vi till Italien och skida. Skorna måste som vanligt med …

Kommentera

