ingen kondis?

… iallafall inte när man försöker jogga i byn där vi är – på tusen meters höjd med noll plana vägar. Jösses.

När jag gav mig ut på morgonjogg (jag tog snällt en runda via affären och köpte bullar och croissanter till de andra) så höll jag på att dö efter 200 meter. Jag fick ingen luft och pulsen slog i taket. Skyller förstås på höjden och lutningen, men eftersom jag inte kände till vägen så bet jag ihop och hoppades att det skulle plana ut lite längre upp. Det gjorde det förvisso, men jag sprang på en snötäckt väg där pistmaskinen hade kört och det var grym skare, så vartannat steg sjönk jag igenom skaren och tappade takten. Men, det var vackert, jag mötte vänliga schweizare och luften var hög och klar. Efter 3.5 km tog uppförsbacken och vägen slut och jag vände hemåt. Trött men glad för att jag återhämtade mig snabbt iallafall.

En dusch och frukost senare åkte jag ensam upp i backen för dagens skidåkning. Dagen blev väl sådär, jag har fått ont i fötterna av pjäxorna och blev ohjälpligt sist hela tiden. Det är väl kanske ingen nyhet, men inte kul när fötterna värker.

Kvällen har bjudit på god mat och Rummikub, alla sitter och vrålar och kastar brickor på varann. Inte alls dumt.

Imorgon blir det lång skiddag, jag ska försöka antingen bortse från mina dumma pjäxor eller hyra nya.

Har ni sett Runner´s Worlds utmaning, förresten? Man ska träna något varje dag i januari. Jag hoppas att allt räknas – isåfall ligger jag bra till eftersom vi skidat varje dag. Visst är ni väl med? Promenader is king, förstås!

 

 

3 comments

  1. Herregud, förstår att det kändes som kondis-noll när du inte har något syre… He he! 😀

    Nej, jag är faktiskt inte med, men jag har sett utmaningen. Jag hade förmodligen klarat den (tror jag) men med tre småbarn vill jag inte känna pressen av att jag måste göra något varje dag. Ibland finns varken tid eller ork.

    Ha en skön dag! 🙂

  2. Vad kul – utmaning eller inte så blir man iallafall påmind! Tycker egentligen inte heller att man måste motionera varje dag men det är iallfall bra om man kan röra lite på sig, ta trappor istället för hiss, gå till mataffären etc. Januari har alla möjligheter att bli en bra månad!

Kommentera

