Lovande löften?

Är ni för kloka för att ge nyårslöften – eller blir ni lite taggade av dem? Jag har alltid gillat terminsstarter och nya år, man får en extra kick och kanske lite mer energi på köpet. Däremot är jag allergisk mot löpsedlarnas ”så går du ner i vikt efter julfrossandet / så kommer du i ditt livs form” und so vidare. Funkar icke. Läste däremot en bra devis igår:

Det är inte vad du äter mellan jul och nyår som spelar någon roll. Det är vad du sätter i dig mellan nyår och jul.

Så, nu funderar jag på vilka löften som kan vara mest inspirerande och som även går att hålla. Det måste vara vettigt och roligt och belönande och det ska INTE ha med mat eller inte-mat att göra.

bzzzschhhpppff.

och ungefär här tappade jag uppkopplingen och allt klokt som jag skrev försvann ut i cyberrymden, som en glad nyårsraket. Jag kommer naturligtvis inte ihåg vad jag skrev, så vi struntar i det, men jag formulerade faktiskt en bra målsättning där vid tolvslaget – den lyder som följer:

Jag ska sluta skjuta upp saker. Jag ska ta tag i saker och få undan dem så fort det går, det blir inte bättre för att jag skjuter upp dem till senare.

Om jag klarar den målsättningen så kommer det att bli ett år med sinnesfrid och balans. Eller åtminstone är chansen rätt stor.

 

Idag har vi åkt skidor med en hög trötta barn, solen har lett lite milt mot oss och vi har brottats med ryssar och italienare och schwytzerdytschar i backen. En härlig men lite avslagen nyårsdag, sådär som det blir dagen efter en härlig middag med fina fyrverkerier utanför fönstret.

Imorgon ska jag snöra på mig skorna och se om jag orkar bemästra några promenadvägar i joggtempo här. Vi får väl se, det finns förstås inga platta vägar här inte.

Utsikten från vårt vardagsrumsfönster

En av många fina raketer

Fantastiskt ljus på väg ner till byn

2 comments

  1. Jag är drottningen av att skjuta upp saker. Min pappa brukade alltid säga att mitt motto tydligen är ”varför göra idag det du kan skjuta upp till i morgon”. Det är ju ärligt sagt ett dumt sätt att leva för många gånger ger det ju bara mig själv stress att veta att jag har ogjorda saker (både hemma och på jobbet) som ligger och lurar i knutarna. Smitta gärna ner mig med ”fixa genast”-attityden!

  2. Gud, vad avis jag är på snön hos er!
    Här är det grått, blött och så lite extra fuktigt… 😦

    Låter som ett bra ”löfte”! Men jag håller med dig. ”Gå ner 5 kg på 5 veckor-målen i tidningarna är bara trams! Däremot logiska träningsmål (eller annat), sånt kan jag köpa. 🙂

    God fortsättning!

Kommentera

