välja lax

Det är svårt att köpa fisk. Först skulle man inte köpa torsk och sen var det grönt ljus igen, men istället ska man undvika lax, åtminstone östersjölax. Eller hur var det nu … Ål (som jag inte gärna äter ändå) är iallafall nu på svarta listan och ingen har väl undgått att man är en miljöbov av galaktiska mått om man köper jätteräkor. Eller färsk tonfisk. Synd att det är så gott.

Det är inte alltid så lätt att vara en upplyst konsument. Klockan halv sex i mataffären är man mest nedsläckt. En vän upplyste mig idag om att det finns en app som kan hjälpa. Grön Guide heter den, från svenska Naturskyddsföreningen. Om man har en iPhone eller Android, det vill säga. Det har ju inte jag. Men ni som har ska absolut ladda ner den!

Jag blundade och valde kallrökt regnbågslax utan att veta om jag blev en bov eller ej. Det blev jag troligtvis, fast det stod nog ”finsk” på ursprungsmärkningen. Iallafall, laxen passade fint ihop med dagens blomkålssoppa som du hittar här. Alla i familjen blev nöjda och grönsakskvoten uppfylldes idag också.

Vilar från träningen idag, imorgon blir det intervaller eller backträning. Får se vad benen vill hitta på.

Sjutton, det är mörkt ute. Adventsstjärnorna blir väl hängande till slutet av februari som vanligt, annars får jag ljusabstinens där mitt i vintern.

Kommentera

