barn och dieter

I dagens tidning kunde man läsa att en familj som följt en lchf-diet riskerar att få sina barn omhändertagna. Det blev en intressant diskussion på nätet efter artikeln, inte minst kring lchf´s vara eller inte vara. Jag tycker personligen inte att barn ska följa några speciella dieter om de inte behöver av medicinska orsaker, det bästa är att barn får lära sig att äta balanserat och lagom mycket på regelbundna tider. Däremot kan jag tycka att artikeln är intressant av ett annat skäl – varför anser man att just lchf är så skadligt för barn att det är grund för omhändertagande? Varför reagerar man inte på att många barn får en näringsfattig, kolhydratrik kost på grund av tids-, kunskaps- och intressebrist? Det är väl lika illa att servera barnen halvfabrikat, färdigmat och för lite frukt och grönt, som att låta dem gå på en ”diet”?

Ja, jag är en sån mamma som många skulle kalla sträng – iallafall när det gäller maten. Jag försöker verkligen lära mina barn att man inte ska dricka läsk hur som helst (det blir till festliga tillfällen) och att godis inte är ok varje dag (inte ok för mig heller, suck). Vi försöker äta mycket grönsaker, lite mindre kött, mer fisk och en del vegetariskt och jag är evigt tacksam för att mina pojkar tycker om det mesta. Vi pratar mycket om att mat är energi och för att orka sporta och vara pigg på dagarna så behöver man rätt sorts energi i rätt mängd. Som en bil – den behöver rätt sorts bränsle för att rulla. Får den för lite så stannar den ju … Men, barn är bara barn och jag får ofta höra att jag är dum, ”alla andra får ju dricka läsk när de vill” osv. Det kan jag ta, värre är när man känner att andra vuxna tycker att man är för sträng – när jag egentligen bara försöker vara rädd om barnens hälsa.

Jag hoppas att pojkarna kommer att ha många fina matminnen från sin barndom, snarare än att de är sura för att det inte serverades läsk så ofta hemma …

 

2 comments

  1. Hej, länkade till detta inlägg, hoppas ok? Dessutom undrar jag hur långt ni brukar hinna på 1,5h på lördagarna. Bara så jag lite vet farten och kan avgöra om/när jag eventuellt klarar av att hänga med. Och hur bra kondis behövs för att orka med tuffa tisdagarna? 😉 mia

  2. Hej Mia, förstås är det ok!
    Farten beror lite på vem som är med och springer, den kan vara allt mellan 5.50/km till ca 6.20 nånting – om det är mest killar med så tenderar farten att gå upp lite, haha. Men vi anpassar den till deltagarna och om vi är flera så delar vi ibland in oss två grupper så att alla kan orka på ett bra sätt. Långpassen ska ju vara lugna, man ska njuta! Vi har en runda som är 14 km lång och väldigt fin, det brukar bli den och hittills har alla hängt med finemang.
    Tuffa Tisdagarna passar ALLA, det är just det som är meningen! Det är både lite jogg (max 5 km totalt) och sen styrketräning. Alla gör efter egen ork och förmåga.
    Du är väldigt välkommen med på båda!

    Nu på lördag blir det inget men vi springer med ett annat gäng i Drumsö istället. Kolla marathonmammans inlägg om långjogg, man kan springa hur många varv a 10 km som man vill.
    Tisdag är ju självständighetsdag men sen är vi igång igen.

    hoppas vi ses!
    om du vill få mail om saken så skicka din adress till annavpt@gmail.com

    /anna

Kommentera

